Begin zo snel mogelijk, anders verlies je de wedstrijd

Hypotheekadviseur Leen Winter ontdekte een paar jaar terug het CRM-systeem Accelerate. Een wereld ging voor hem open. Hij vertelt hoe automatisering en het gebruik van brondata en AI zijn administratieve lasten met 70% heeft verminderd en de klanttevredenheid heeft verhoogd. ‘Begin zo snel mogelijk, anders verlies je de wedstrijd’, is zijn duidelijke advies aan collega-adviseurs.

Begin zo snel mogelijk, anders verlies je de wedstrijd

Hypotheekadviseur Leen Winter ontdekte een paar jaar terug het CRM-systeem Accelerate. Een wereld ging voor hem open. Hij vertelt hoe automatisering en het gebruik van brondata en AI zijn administratieve lasten met 70% heeft verminderd en de klanttevredenheid heeft verhoogd. ‘Begin zo snel mogelijk, anders verlies je de wedstrijd’, is zijn duidelijke advies aan collega-adviseurs.

Brondata: data opgehaald bij de bron

‘Als we over brondata praten, dan hebben we het over data van onder andere UWV, Belastingdienst, Mijn Pensioenoverzicht en DUO’, legt Winter uit. ‘Deze gegevens worden rechtstreeks opgehaald bij de bron, waardoor klanten niet meer zelf alle documenten hoeven te zoeken en te uploaden.’ Iets wat in de praktijk volgens Winter vaak genoeg misgaat, doordat klanten net het verkeerde overzicht sturen. ‘Dit vereenvoudigt het proces enorm, zowel voor de klant als voor ons adviseurs.’



Ockto als verzamelaar van data

Het werken met brondata gaat via een goed CRM-pakket van bijvoorbeeld Accelerate, dat het werken met Ockto faciliteert. Ockto is de software die vervolgens de gegevens verzamelt. Het proces is eenvoudig: de klant krijgt een uitnodiging om gegevens aan te leveren via Ockto. Je downloadt een app, identificeert je via DigiD en geeft toestemming om gegevens op te halen. En Ockto haalt de informatie op bij de verschillende instanties. ‘Het is fantastisch; binnen 5 minuten heb je een compleet dossier, inclusief alle pensioenoverzichten, inkomensgegevens en studiefinancieringsdetails’, aldus Winter.



Veiligheid en privacy

Over de veiligheid is Winter stellig: ‘Door strikte naleving van de AVG, toepassing van dataminimalisatie en het bieden van volledige controle aan de gebruiker, waarborgt Ockto de privacy en veiligheid van gebruikersgegevens. Daarom gebruiken veel partijen in Nederland Ockto; van leasemaatschappijen tot woningbouwverenigingen.’



Voordelen voor adviseurs, klanten en geldverstrekkers

Voor adviseurs betekent het gebruik van brondata een enorme tijdsbesparing. ‘Mijn administratieve last is met ongeveer 70% verminderd, doordat ik het werk van een volledige hypotheekondersteuner heb kunnen automatiseren. Wat ik nu zelf nog moet aanpassen, valt in het niet bij wat ik anders handmatig bij elkaar had moeten zoeken en invoeren. En ja, zo’n CRM-pakket en automatisering is een flinke investering van € 400 à € 500. Maar ik bespaar maandelijks zo’n € 3.000 à € 4.000 doordat ik drastisch minder werk hoef uit te besteden. Ik kan alles zelf doen en houd ook nog eens tijd over voor mijn klanten.’ Klanten profiteren doordat ze niet meer zelf documenten hoeven te verzamelen. ‘Het zorgt er bovendien voor dat geldverstrekkers een betrouwbaar portefeuille krijgen. Bij Florius komen maximaal 5 documenten te vervallen door het werken met Ockto. Het is zonde dat er nu nog maar weinig geldverstrekkers zijn die de mogelijkheden benutten die brondata biedt’, zegt Winter.



AI en compliance

Ook de combinatie van brondata en AI biedt nieuwe mogelijkheden. ‘Ockto heeft een check op compliance ingebouwd; het haalt gegevens op via Bureau Krediet Registratie (BKR) om bijvoorbeeld te controleren of diegene op de sanctielijst staat.’

Winter gebruikt daarnaast ChatGPT als compliance officer, wat hem tijd scheelt bij het schrijven van adviesrapporten. Hij verwijdert alle persoonlijke gegevens van een adviesrapport en laadt deze vervolgens in ChatGPT. Die optimaliseert het rapport aan de hand van de eisen van bijvoorbeeld de AFM. ‘Zo controleer en verbeter ik mezelf op basis van regels van de overheid. Iedereen kan op deze manier een voldoende halen op het gebied van compliance.’



Advies aan collega's

Winters advies aan collega's die nog twijfelen? ‘Begin gewoon! Kijk wat het je oplevert en wat het je bespaart. Als je in de ontkenningsfase blijft, verlies je over een aantal jaar de wedstrijd. De tijd die ik hierdoor win, besteed ik aan mijn klanten. Daardoor is de klanttevredenheid omhooggegaan én heb ik meer klanten.’