​Verhogen zonder aanlevering van stukken

AvdMeer_Florius_woningen_20180416_12.jpg

Vanaf 26 september 2019 is het bij Florius mogelijk om een
hypotheek te verhogen, zonder dat de klant stukken hoeft 
aan te leveren. Florius realiseert verhogingen nu op basis
van brondata. Dit is voor zowel klant als adviseur een grote
stap in het vereenvoudigen van het aanvragen van een
hypotheek.  


​Hoe werkt het?

Florius verkrijgt na toestemming van de klant via Ockto (meer info over Ockto volgt hieronder) de klantgegevens die nodig zijn voor het verhogen van een hypotheek. Uit bijvoorbeeld MijnOverheid en UWV. Hierdoor wordt de aanlevering van stukken zoals bijvoorbeeld een identiteitsbewijs of werkgeversverklaring veelal overbodig. In bepaalde situaties hoeft de klant helemaal geen stukken meer aan te leveren. Voor de klant betekent dit dat hij minder moeite hoeft te doen om allerlei documenten te verzamelen. Voor de adviseur zorgt dit voor minder administratieve rompslomp.

Let op: geldt voor verhogingen via FAN. We zijn druk bezig om dit voor alle adviespakketten in te regelen. We houden je op de hoogte.

​Alle voordelen op een rij

•       Hypotheekverhoging zonder aanlevering van documenten; acceptatie op basis van brondata

•       Klant hoeft niet meer naar werkgever voor de werkgeversverklaring

•       Identiteitsbewijs niet meer nodig

•       Juiste en volledige gegevens door het gebruik van overheidsbronnen

•       Vooringevulde gegevens

•       Minimale administratieve rompslomp

•       Direct inzicht in nog benodigde documenten

•       Dit vernieuwde hypotheekproces geldt voor alle verhogingen via FAN, dus ook voor de
        Florius Verduurzaam Hypotheek.

•       Financieringsopzet bij verhogingen zit automatisch in FAN (was al live), geldt voor alle verhogingen

•       Renteaanbod is vervangen door een voorstel voor verhoging en hoeft niet meer
        ondertekend te worden
(was al live), geldt voor alle verhogingen     

•       Eerste stap naar een volledig digitale en instant hypotheekverstrekking

Welke stukken komen te vervallen?

-        De werkgeversverklaring en salarisstrook vervallen indien de klant in loondienst is en de hypotheek
         haalbaar is op basis van de inkomensgegevens uit het UWV. 

-        Het taxatierapport vervalt indien de verhoging van de hypotheek haalbaar is op basis van het WOZ
         taxatieverslag.

-        Het identiteitsbewijs vervalt indien de klant de Nederlandse nationaliteit heeft.


Voor hypotheken met NHG vervalt alleen de werkgeversverklaring. Aanlevering van een kopie identiteitsbewijs, salarisstrook en taxatie zijn wel nodig.

​Gebruik Ockto

Ockto werkt snel, eenvoudig en veilig. Met de Ockto app logt de klant in op de websites (bijvoorbeeld mijnOverheid of UWV) waar zijn persoonlijke en financiële gegevens staan. Ockto verzamelt steeds alleen de benodigde gegevens en toont ze in de app. De klant kan deze in de app bekijken en vervolgens naar Florius versturen Op de website van Ockto vind je meer informatie. Kijk ook het handige instructiefilmpje.

Is het gebruik van Ockto veilig?

De technische verbindingen zijn zo ingeregeld dat de informatie alleen naar de hypotheekverstrekker gaat en naar de verwerkende partij.Dit is uitgebreid getest op beveiliging.

Volg de stappen

-        Klant downloadt de Ockto-app. Dit kan ook voorafgaand aan het adviesgesprek.

-        De aanvraag voor verhoging voer je in via FAN. Geef aan dat de klant gebruik wil maken van het
         ophalen van zijn klantgegevens via Ockto.

-        Klant opent de Ockto app en scant de QR code in FAN.

-        Klant identificeert zich via DigiD in de Ockto-app bij MijnOverheid en het UWV en geeft toestemming
         voor het delen van de klantgegevens uit deze bronnen met Florius.

-        De aanvraag wordt in FAN afgerond en ingediend.

-        Indien aanvullende documenten nodig zijn, ziet de klant dit in het Voorstel voor verhoging. De adviseur
         ziet dit in Track & Trace in FAN. 

​Hulp bij verhogen

We kunnen ons voorstellen dat dit vernieuwde proces vragen oproept. Daarom helpen we jullie graag met een uitgebreide instructie en een vraag en antwoord-document. Let op: hiervoor is inloggen vereist.