Antwoord
  
  
Als het tijdens de looptijd voorkomt dat, om welke reden dan ook, het verschuldigde bedrag aan rente, aflossing en/of premie niet automatisch wordt afgeschreven, dan dient u dit zelf alsnog aan ons over te maken op IBAN NL33 RABO 0100 9267 97 t.n.v. Florius te Amersfoort. Vergeet hierbij niet uw leningnummer te vermelden.
Betalingen
  
Doorgaans wordt het verschuldigde bedrag op de laatste werkdag van de maand van uw rekening afgeschreven. De betaling heeft dan betrekking op de lopende maand.
Betalingen
  
De eerste afschrijving van uw rekening vindt plaats in de maand waarin de hypotheekakte is gepasseerd. Of in de daarop volgende maand. Is uw hypotheek gepasseerd na de 10e van de maand? Dan incasseren wij dit bedrag bij het maandbedrag van de volgende maand. 

Het te incasseren bedrag bestaat in het laatste geval uit:
1. het verschuldigde bedrag over de periode vanaf de ingangsdatum van renteberekening tot de eerst volgende maand.
2. het verschuldigde bedrag voor de maand waarin de incasso plaatsvindt

Dit kan ervoor zorgen dat uw eerste maandbedrag hoger uitvalt.
Betalingen
  
Tijdens de looptijd van het bouwdepot betaalt u maandelijks het bedrag dat daarvoor in de offerte is genoemd. Verrekening van de verschuldigde rente gebeurt voor zover mogelijk in het bouwdepot. Tijdens de bouwperiode ontvangt u maandelijks een 'Overzicht bouwdepot'. Zo kunt u de financiële gang van zaken volgen. Tijdens de bouwperiode wordt er geen bedrag van uw rekening geïncasseerd, tenzij anders is afgesproken. Toch bent u over de diverse opnames wel geld verschuldigd.

Na beëindiging van het bouwdepot wordt maandelijks het overeengekomen bedrag van uw rekening geïncasseerd.
Betalingen
  
Lost u af uit eigen middelen?
Dan kan dat zonder boete. Eigen middelen is geld uit bijvoorbeeld een erfenis, schenking, loterij, uitkering uit een verzekering, spaargeld of een (onbelaste) gouden handdruk. Maar ook salaris(verhoging), vakantiegeld of dertiende maand.

Bovenstaande geldt zolang blijkt dat hier geen misbruik van wordt gemaakt. Of zolang van Florius mag worden verlangd dat zij deze regel ongewijzigd in stand houdt. Als Florius deze regel aanpast, zal zij u daarover vooraf informeren.

Lost u af met geleend geld?
Dan kunt u elk jaar tot een bepaald percentage van het oorspronkelijke bedrag van een leningdeel zonder boete aflossen.
- Bij een Compleet Hypotheek is dat 15%
- Bij andere Florius producten, zoals de Profijt Hypotheek, is dat 10%

Het oorspronkelijke bedrag van het leningdeel, waarop u extra wilt aflossen, staat in uw hypotheekofferte genoemd.
Extra aflossen en/of storten
  
Maandelijks extra aflossen kan voor de volgende aflosvormen:
<a class="link-pijl" href="/Pages/hypotheekvormen/aflossingsvrije-hypotheek.aspx" title="Aflossingsvrije Hypotheek">Aflossingsvrije Hypotheek</a>
- Leven Hypotheek*
- Hybride Hypotheek*
- BeleggersSelect Hypotheek*
- BeleggersKeuze Hypotheek*

*Maandelijks extra aflossen voor andere hypotheekvormen dan de Aflossingsvrije Hypotheek kunt u alleen regelen via uw hypotheekadviseur.
Extra aflossen en/of storten
  
Ja, het minimum bedrag is EUR 25,00 per maand en er is geen maximum bedrag per maand.
Extra aflossen en/of storten
  
<b>Loopt uw polis bij Florius?</b>
Bij Florius kunt u één of meerdere premiestortingen doen. Neem daarvoor contact op met een medewerker van Florius: 033 752 5000. Wij sturen u dan een berekening toe waarin staat hoeveel u maximaal aan premie kunt storten. Uw extra premiestorting kunt u na ontvangst van de berekening overmaken op het IBAN NL33 RABO 0100 9267 97 ten name van Florius in Amersfoort. Geef daarbij duidelijk aan dat het om een extra storting gaat. En vermeld het polisnummer waarvoor de extra storting bedoeld is.

<b>Loopt uw polis bij een andere maatschappij?</b>
Neem dan contact op met de maatschappij waar uw polis loopt.
Extra aflossen en/of storten
  
In dat geval vragen wij u om een schriftelijk verzoek in te dienen ter beëindiging van uw spaarpolis. Onder vermelding van hypotheek- en polisnummer en voorzien van de handtekening(en) van de verzekeringnemer(s) zoals vermeld op de polis.

Dit verzoek kunt u sturen naar:
Florius
Team Behandelen lening & Spaarpolissen
Postbus 1700
3800 BS AMERSFOORT

De polis wordt dan beëindigd op de eerste van de maand volgend na aflossing van de lening en na ontvangst van het door u ondertekende verzoek. De opgebouwde spaarwaarde kan op de door u aangegeven wijze worden overgemaakt. Dit zal ongeveer in de 3e week van de maand geschieden.
Extra aflossen en/of storten
  
Ja, dertig dagen. Voor het helemaal aflossen van de hypotheek heeft u een&#160;<a href="/Documents/Formulieren/aanvraagformulier-algehele-aflossing.pdf">aanvraagformulier algehele aflossing</a>​​nodig. De aflosnota moet ondertekend zijn en er moet een datum in vermeld staan minimaal dertig dagen voor de datum waarop u de aflossing wilt doen. U ontvangt dan ongeveer veertien dagen voor de door u gekozen datum de aflosnota. Bij verkoop van de woning of oversluiting van uw hypotheek vraagt de notaris de aflosnota bij ons aan.
Algeheel aflossen
  
Dien in dit geval de nota voor de laatste bouwtermijn zo snel mogelijk in. Vermeld daarbij de opleveringsdatum en het (nieuwe) adres. Wij betalen deze nota vervolgens aan de aannemer. Mocht het bouwdepot niet toereikend zijn, dan laten we dat u vóór oplevering weten. Zo weet u tijdig welk bedrag u zelf nog aan de aannemer moet betalen.

Bestaan er over het bouwdepot nog vragen bij de oplevering? Neem dan contact op met uw hypotheekadviseur. Daarbij adviseren we u het 'Overzicht Bouwdepot' mee te nemen. Dit overzicht kunt u ook terug vinden in mijnFlorius. 
Bouwdepot
  
Zodra Florius uw declaratie heeft ontvangen, wordt deze binnen drie tot vijf werkdagen in behandeling genomen en uitbetaald. Houdt u dus rekening met een betalingstermijn tussen de zes en tien werkdagen.
Bouwdepot
  
Uw saldo-opgave over het afgelopen jaar is eind januari beschikbaar in mijnFlorius. Na een algehele aflossing ontvangt u meteen na de aflossing een saldo-opgave.

<p>Voor meer informatie en veelgestelde vragen kunt u op onze pagina <a href="/saldo-opgave">saldo-opgave</a> terecht.</p>
Overige
  
Een maand nadat uw bouwdepot is beëindigd, wordt uw oude adres automatisch gewijzigd in uw nieuwe adres. Dit wordt bevestigd in onze brief over de totaalafrekening van uw bouwdepot. Uiteraard krijgt u dan ook de mogelijkheid om uw adreswijziging op een latere datum in te laten gaan. Het is ook mogelijk om de adreswijziging eerder in te laten gaan. Stuur ons dan een brief of e-mail met daarin:
- uw naam
- uw hypotheeknummer
- ingangsdatum wijziging
- uw beide handtekeningen (inscannen bij e-mail)
Overige
  
Florius informeert u tijdig hierover. Ongeveer vier maanden voor het einde van uw rentevastperiode ontvangt u een brief. Hierin leggen wij het proces van renteherziening uit en wat u kunt verwachten. Ongeveer drie maanden voor het einde van uw rentevastperiode ontvangt u een renteherzieningsbrief. In deze brief staat het nieuwe rentepercentage voor dezelfde periode als uw huidige rentevastperiode. Wilt u een andere rentevastperiode? <a href="/Pages/mijnflorius/rente-wijzigen.aspx">Dan kunt u via mijnFlorius een nieuwe rentevastperiode kiezen!</a></br>
Bij de aanbiedingsbrief ontvangt u een formulier ‘Nieuwe rentevastperiode’ waarop u ook kunt aankruisen welke rentevastperiode u kiest.
Overige
  
De acceptatietermijn van uw renteaanbod is drie weken. Binnen deze termijn ontvangt Florius graag een getekend exemplaar van u terug. Vervolgens is de geldigheidsduur van een reguliere Compleet Hypotheek drie maanden. Daarbij is een verlenging van nog eens negen maanden mogelijk.

Bij de Florius Profijt Hypotheken kunt u kiezen uit een geldigheidstermijn van drie of twaalf maanden. Een geldigheidsduur van drie maanden kan tegen een vergoeding worden verlengd met maximaal drie maanden. Dit dient u wel bij het terugsturen van uw getekende hypotheekofferte aan te geven. De Florius Profijt Hypotheek mogelijk in combinatie met álle afloswijzen en rentevormen die wij aanbieden. De Florius Profijt twaalf Hypotheek heeft een geldigheidsduur van drie maanden en kan nog eens tot twaalf maanden kosteloos verlengd worden.
Overige
  
Het is belangrijk dat u alleen het leningnummer intoetst en niet uw leningdeelnummer. Dit is een 5 tot 7 cijferig nummer.
mijnFlorius
  
U kunt contact met ons opnemen. Wij noteren uw e-mailadres en de melding die u heeft gekregen. Dit geven wij door aan onze ICT afdeling. Zij zullen de storing dan verhelpen.
mijnFlorius
  
Nee, dan kunt u zich helaas niet aanmelden voor mijnFlorius. Voor het activeren van uw mijnFlorius account, heeft u een mobiel nummer nodig waarop we u in een SMS uw persoonlijke code kunnen toesturen. Dit is om uw persoonlijke gegevens te beschermen. Elke keer dat u wilt inloggen in mijnFlorius, ontvangt u van ons een nieuwe persoonlijke code per SMS.
mijnFlorius
  
U kunt mijnFlorius gebruiken vanaf het moment dat u de welkomstbrief van Florius heeft ontvangen. Deze welkomstbrief ontvangt u ongeveer vier weken nadat u de hypotheekakte bij de notaris heeft ondertekend. Dit is het moment dat uw hypotheekgegevens in onze systemen zijn verwerkt. In de welkomstbrief leggen wij u ook uit hoe u zich kunt aanmelden voor mijnFlorius.
mijnFlorius
  
U kunt uw e-mailadres en/of mobiele telefoonnummer wijzigen in mijnFlorius. Klik op de startpagina van mijnFlorius op de knop Mijn profiel wijzigen. Als u uw e-mailadres en/of mobiele nummer wijzigt, dan moet u de volgende keer met deze nieuwe gegevens inloggen op mijnFlorius.

Voor andere wijzigingen kunt u het 'contactformulier' op de website invullen. Kies bij 'stuur een e-mail' voor 'Vragen over mijnFlorius'.
mijnFlorius
  
- Op mijnFlorius vindt u een overzicht van uw persoonlijke en uw leninggegevens.
- Heeft u een bouwdepot? Bekijk hoeveel geld er nog inzit. En welke rekeningen betaald zijn.
- Bekijk of u bij verkoop uw lening helemaal kunt aflossen.
- Bereken uw nieuwe maandlast, als u extra aflost. Of als u juist uw lening verhoogt. En uw nieuwe maandlast, als u de hypotheekvorm verandert.
- Of vraag wijzigingen aan. Geef bijvoorbeeld het adres van uw nieuwbouwwoning door, zodra dat bekend is. Of geef een nieuw incassonummer door.
- Heeft u renteherziening? Via mijnFlorius kunt u een nieuwe rentevastperiode kiezen.
<a class="link-pijl" href="/Pages/uitleg/regel-het-zelf-met-mijnflorius.aspx" title="Regel het zelf met mijnFlorius">Regel het zelf met mijnFlorius</a>​<span>&#160;</span><br/></p>
mijnFlorius
  
Neem dan contact op met een medewerker van Florius: 033 - 752 50 00
mijnFlorius
  
Als de extra aflossing is binnengekomen na de eerste van de maand en vóór de vierde werkdag voor het einde van de maand, dan wordt de extra aflossing (in principe) nog diezelfde maand verwerkt. Het nieuwe maandbedrag wordt dan (in principe) aan het einde van de opvolgende maand geïncasseerd. Wordt het bedrag later ontvangen dan schuift dit een maand op.
mijnFlorius
  
Dit is/zijn uw maandbedrag(en) die Florius zou hebben geïncasseerd, als u de hypotheek niet vervroegd zou aflossen. Omdat u een aflosnota heeft opgevraagd, stoppen wij met het incasseren van uw maandbedrag.
Algeheel aflossen
  
Heeft u een hypotheek met NHG? Dan brengen wij het overschot in mindering op uw lening.

Heeft u een hypotheek zonder NHG? Als het bedrag kleiner is dan EUR 7.500, dan maken wij dit over op uw privérekening. Als het overschot gelijk aan, of groter is dan EUR 7.500 brengen wij dit in mindering op uw lening.
Bouwdepot
  
Als u geen vast dienstverband heeft, kunt u bij Florius misschien wel een hypotheek afsluiten. Uw inkomen blijft natuurlijk de belangrijkste factor waarmee wij berekenen hoeveel u kunt lenen.
Overige
  
Vul daarvoor ons <a href="/Documents/Formulieren/Formulier-Omzetten-Vaste-Rente.pdf">omzettingsformulier</a> in en stuur dit op naar Florius. 
Overige
  
mijnFlorius voor hypotheekaanvragen is een extra beveiligde online omgeving met uw persoonlijke hypotheekgegevens. Waar een nieuwe klant de offerte kan inzien, documenten kan uploaden en de meest actuele status kan bekijken. Hier regelt en volgt u uw hypotheekaanvraag. Stap voor stap. U vraagt dit aan via uw hypotheekadviseur.
mijnFlorius voor hypotheekaanvraag
  
Maak een printscreen van de storingsmelding. En noteer de volgende gegevens:

- Datum en tijdstip van de foutmelding?
- Welke internetbrowser gebruikt u?
- Welke URL gebruikt u?
- Welke gebruikersnaam heeft u op site?
- Welke foutmelding krijgt u?
- Uw offertenummer en e-mailadres

Neem vervolgens contact op met een medewerker van Florius: 033 - 752 50 00. U kunt ons op werkdagen bereiken van 08.30 uur tot 21.00 uur. Wij noteren uw e-mailadres en de melding die u heeft gekregen. Zo kan onze ICT afdeling de storing verhelpen.
mijnFlorius voor hypotheekaanvraag
  
Controleer of u de activeringsmail in uw ongewenste mail/spam box heeft ontvangen. Als u geen mail heeft ontvangen?  Controleer dan of uw adviseur het juiste e-mailadres heeft opgegeven.
mijnFlorius voor hypotheekaanvraag
  
Als u bent ingelogd in mijnFlorius, kunt u klikken op de link ‘Mijn gegevens’. Onderaan op deze pagina staat een link om uw account te verwijderen.
mijnFlorius voor hypotheekaanvraag
  
Ja, dat is mogelijk. Als uw offerte beschikbaar is, klikt u op ‘Download offerte’ in stap 1. Dan kunt u uw offerte openen en dan opslaan (op uw eigen computer, of direct opslaan).
Overige
  
Controleer of het document aan de juiste specificaties
De scan moet voldoen aan onderstaande:
- Bestandsgrootte mag maximaal 25 MB zijn
- Bestandstype in .PDF, .TIFF, .PNG, .JPG of .BMP.
- Bestandstypen in PPT(X), DOC(X) en XLS(X) zijn niet mogelijk.
- Als u hetzelfde document meerdere malen uploadt, dan is de laatste versie leidend voor beoordeling.
- Bij de documenten in de lijst in stap 2 vindt u onder de i extra informatie over het stuk, ook waar het stuk aan moet voldoen.
mijnFlorius voor hypotheekaanvraag
  
Als u een deel van uw onderpand verkoopt, zoals een deel van uw tuin of een garage, heeft u toestemming nodig van de hypotheekverstrekker om een deel van de inschrijving door te halen (of te laten vervallen). Dit heet gedeeltelijk royement. Dit is mogelijk bij Florius als u de verkoopopbrengst aflost op uw hypotheek. In bepaalde gevallen is het mogelijk dat u de verkoopopbrengst niet aflost op de hypotheek. Neem voor het laten vervallen van een deel van de hypothecaire inschrijving contact op met een medewerker van Florius of met uw adviseur of notaris.
Overige
  
Het is niet verplicht uw gegevens te delen met uw adviseur. Maar door inzicht te hebben in uw hypotheekgegevens kan uw adviseur u sneller helpen en belangrijke momenten rond uw hypotheek in de gaten te houden.

In dit <a href="/Documents/Overige-documenten/delen-klantgegevens-faq.pdf" title="delen-klantgegevens-faq">document</a>​<span>&#160;</span>vind je meer veelgestelde vragen over het delen van gegevens via mijnFlorius.
mijnFlorius
  
Dan komt u mogelijk in aanmerking voor hersteladvies. Neem hiervoor contact op met uw hypotheekadviseur. Of met de verzekeringsmaatschappij.  Heeft u geen hypotheekadviseur? Dan kunt u contact opnemen met een medewerker van Florius: 033 - 752 50 00.
Overige
  
Of dat voor u zo is, hangt af van uw hypotheekvorm, de periode (maanden/jaren) tot renteherziening en de rente die u nu betaalt.
<a class="link-pijl" title="Alles over Rentemiddeling" href="/Pages/uitleg/rentemiddeling.aspx"> Lees hier alles over Rentemiddeling bij Florius. </a>
Overige
  
Via MijnFlorius kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik hiervoor op het inlogscherm op de optie ‘wachtwoord vergeten'.
mijnFlorius