Alles over je hypotheek op de einddatum

In gesprek over je hypotheek

Je hebt bij ons een hypotheek. Bij jouw hypotheek is het niet zeker dat deze helemaal is terugbetaald op de einddatum. Dat betekent dat je op de einddatum het nog openstaande bedrag in één keer moet terugbetalen. Hoe ga je dit doen? Het is goed om daar op tijd over na te denken. We denken graag met je mee. In een woonwensgesprek, kijken we samen met jou naar je mogelijkheden.

Om je tijdens het gesprek goed te informeren, maken we verschillende berekeningen. Om deze berekeningen te kunnen maken, hebben we voor het gesprek alvast wat
gegevens van je nodig. Op deze pagina lees je hier meer over.

Maak meteen een gratis afspraak

Jouw situatie in een woonswensgesprek

Dit kan je van het gesprek verwachten

Tijdens het woonwensgesprek gaan we in op je hypotheek en je financiële situatie. We bespreken hoe je op de einddatum je hypotheek kan terugbetalen. En of dat past bij je wensen. Denk je er bijvoorbeeld aan je huis te verkopen of blijf je liever wonen waar je nu woont? Samen met jou bekijken we wat er mogelijk is en wat je nu al kan doen. Belangrijk om te weten: we geven je geen advies. Wil je advies over je financiële situatie? Maak dan een afspraak met je (onafhankelijk) hypotheekadviseur. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden kunnen zijn.

Hoe maak je een afspraak?

Klik of tik op de onderstaande knop om in te loggen.
Log in op je mijnFlorius-omgeving
Om je tijdens het gesprek een goed beeld te geven van je mogelijkheden, maken we verschillende berekeningen. Daarvoor hebben we gegevens nodig. Welke gegevens dat precies zijn, hangt af van jouw situatie. Daar stellen we dan ook eerst enkele vragen over.

We vragen bijvoorbeeld of je inkomen hebt uit loondienst, of je pensioen krijgt of een uitkering hebt. Maar ook of er naast je hypotheek nog meer vaste uitgaven zijn. Hierbij kan je denken aan een leasecontact, een persoonlijke lening of partneralimentatie. Ook vragen we je toestemming om een check te doen bij de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR).
Op basis van de antwoorden die je geeft in stap 2, zie je welke documenten we vragen, zoals de meest recente WOZ-waarde van je woning of je Pensioenoverzicht. De documenten upload je veilig via mijnFlorius. Na het uploaden van je documenten ontvang je een sms om een afspraak te maken. Je ontvangt de sms van telefoonnummer +31 970 10 24 00 30.
Tip: sla dit nummer op in je telefoon, zodat je ons herkent als we je een sms sturen.

Let op: staat de hypotheek op 2 namen? Dan is het handig als jullie beiden deelnemen aan het gesprek.
Na het gesprek ontvang je een schriftelijke terugkoppeling.

Neem contact op voor vragen

Heb je vragen over waarom het belangrijk is met ons in gesprek te gaan en je gegevens te delen, neem dan contact met ons op. Je kan hierover ook contact opnemen met je (onafhankelijk) tussenpersoon.

Wat heb je nodig en waarom

Welke gegevens hebben we nodig?

Welke gegevens en documenten we precies nodig hebben, is voor iedereen weer anders. Het hangt af van je situatie. Heb je bijvoorbeeld inkomen uit loondienst of pensioen? En heb je -naast je hypotheek- nog andere vaste uitgaven? We stellen daar eerst een paar vragen over. Op basis van de antwoorden die je geeft, zie jij welke gegevens we vragen. Denk hierbij aan je Pensioenoverzicht en de meest recente WOZ-waarde. Alle documenten kan je veilig uploaden in mijnFlorius.

Waarom hebben we jouw gegevens nodig?

Bij jouw hypotheek is het niet zeker dat deze helemaal is terugbetaald op de einddatum. Dat betekent dat je op de einddatum het nog openstaande bedrag in één keer moet terugbetalen. Heb je op dat moment niet genoeg spaargeld of wil je nog niet terugbetalen? Dan kan je misschien (een deel van) jouw hypotheek opnieuw financieren. Om je mogelijkheden te bekijken, hebben we gegevens nodig. Deze documenten upload je veilig in mijnFlorius.

Wat als je nu geen gesprek wil?

Wil je nu niet met ons in gesprek? Dan kunnen we je geen inzicht geven in de mogelijkheden voor jouw hypotheek. Het kan dan gebeuren dat je pas kort voor de einddatum te horen krijgt dat je je hypotheek niet opnieuw kan financieren. We nemen daarom in de toekomst vaker contact met je op. Zo kunnen we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen en de hypotheekmogelijkheden.

Veelgestelde vragen over het woongesprek

Wil je nu niet met ons in gesprek? Dan kunnen we je geen inzicht geven in de mogelijkheden voor jouw hypotheek. Het kan dan gebeuren dat je pas kort voor de einddatum te horen krijgt dat je je hypotheek niet opnieuw kan financieren. We nemen daarom in de toekomst vaker contact met je op. Zo kunnen we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen en de hypotheekmogelijkheden.

Alle veelgestelde vragen op een rij

Je maakt eenvoudig een eigen account aan via florius.nl. Dit kan op 2 manieren.

 

Een mijnFlorius-account aanmaken met iDIN (internetbankieren)

Maak je gebruik van internetbankieren? Dan kan je direct toegang krijgen tot mijnFlorius. Hiervoor heb je jouw leningnummer, je mobiele telefoon en je mailadres nodig. Ook heb je een bankpas en (eventueel) het beveiligingsmiddel van je bank nodig.

  1. Ga naar florius.nl en klik op ‘mijnFlorius’ rechts bovenaan de pagina.
  2. Klik onderaan de pagina op de groene knop ‘Maak een account aan’.
  3. Klik links op de pagina op de witte knop ‘Account aanmaken met iDIN’.
  4. Klik op de blauwe knop ‘Laten we beginnen’.
  5. Selecteer je bank en klik op ‘Ga verder’.
  6. Vul je leningnummer, je mailadres en je mobiele telefoonnummer in. Je leningnummer staat bovenaan al onze brieven. Klik op de knop ‘Identificeren met iDIN’.
  7. Volg daarna de instructies van je bank om in te loggen. Per bank verschilt de methode.
  8. Controleer je gegevens en klik op ‘Ga verder’.
  9. Check je mail voor het activeren van je account. Klik op de link in de mail om je account te activeren en terug te gaan naar de site. Let op! Ontvang je geen mail? Check je spam/ongewenst mail.
  10. Kies een wachtwoord en herhaal dit wachtwoord. Dit wachtwoord heb je later alleen nodig als je niet kan inloggen met iDIN door bijvoorbeeld een storing bij de bank.
  11. Lees de gebruikersvoorwaarden en geef akkoord. Klik vervolgens op ‘Ga verder’.
  12. Geef akkoord op het aanmaken van een account door de code die je per sms ontvangt in te vullen.
  13. Ga naar mijnFlorius en log in met iDIN.


Een mijnFlorius-account aanmaken met wachtwoord

Hiervoor heb je jouw leningnummer, je incassokenmerk (zie punt 5 hieronder voor uitleg), je mobiele telefoon en je mailadres nodig.

  1. Ga naar florius.nl en klik op ‘mijnFlorius’ rechts bovenaan de pagina.
  2. Klik onderaan de pagina op de groene knop ‘Maak een account aan’.
  3. Klik op de blauwe knop ‘Account met wachtwoord’.
  4. Klik op de blauwe knop ‘Ga verder’.
  5. Vul je leningnummer en je incassokenmerk in. Het incassokenmerk staat bij de afschrijving van je maandlasten, op je bankafschrift of in internetbankieren. Je vindt het incassokenmerk onder ‘omschrijving’ of ‘kenmerk’.
    Let op: als er 12NLxxxx achter het incassokenmerk staat, neem dan de 6 cijfers daarvoor (zie hieronder in geel) om je account te activeren.
  6. Klik op ‘Ga verder’.
  7. Vul je persoonsgegevens in, je mailadres en telefoonnummer. Klik op ‘Aanmaken’.
  8. Check je mail voor het activeren van je account. Klik op de link in de mail om je account te activeren en terug te gaan naar de site. Let op! Ontvang je geen mail? Check je spam/ongewenst mail.
  9. Kies een wachtwoord en herhaal dit wachtwoord.
  10. Lees de gebruikersvoorwaarden en geef akkoord. Klik vervolgens op ‘Ga verder’.
  11. Geef akkoord op het aanmaken van een account door de code die je per sms ontvangt in te vullen.
  12. Ga naar mijnFlorius, kies voor ‘inloggen met wachtwoord’ en log in (je ontvangt nog een sms, dit is standaard wanneer je inlogt).
Let op!

Wil je gegevens delen voor het woonwensgesprek? Ga in mijnFlorius naar ‘Zelf regelen’. Kies de optie ‘Veilig documenten delen’ en kies voor de afdeling ‘woonwensgesprek’.

Hulp nodig?

Kom je er toch niet uit? Neem dan contact op met Advies & Service door te bellen met 033 - 752 50 00. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Wij helpen je graag om een mijnFlorius-account aan te maken.

Bij jouw hypotheek is het niet zeker dat deze helemaal is terugbetaald op de einddatum. Dat betekent dat je op de einddatum het nog openstaande bedrag in één keer moet terugbetalen. Dat kan risico’s met zich meebrengen. Bijvoorbeeld dat er aan het einde van de looptijd niet genoeg geld is om je hypotheek terug te betalen. Dan kan het zijn dat je je woning moet verkopen. Het is dus belangrijk om de risico’s op een rij te zetten. Dat willen we, samen met jou, doen in een gesprek. Het is een gratis gesprek waarin we samen kijken naar de mogelijkheden en risico’s van jouw hypotheek. Zo kom je aan het einde van jouw hypotheek niet voor verrassingen te staan. Het is belangrijk om op tijd te kijken naar je hypotheek. Veranderingen in je persoonlijke situatie kunnen invloed hebben op je mogelijkheden voor de hypotheek, nu en in de toekomst. Je hypotheek kan door veranderingen minder goed aansluiten bij jouw situatie. Maar ook veranderingen in de wet- en regelgeving of ons beleid kunnen gevolgen hebben voor jouw hypotheek. Daarom vinden we het belangrijk je regelmatig te spreken. Loopt jouw hypotheek voorlopig nog niet af? Dan heb je meestal nog genoeg tijd om actie te ondernemen. En zo vervelende verrassingen te voorkomen. Komt de einddatum van jouw hypotheek dichterbij? Dan is er minder tijd over om actie te ondernemen en naar oplossingen te zoeken als dat nodig is. Daarom is het goed om op tijd met elkaar in gesprek te gaan en te blijven over jouw hypotheek, je wensen, je mogelijkheden en je financiële situatie.

Dan kunnen we je nu geen inzicht geven in de mogelijkheden voor jouw hypotheek. En kunnen we niet voorkomen dat je voor vervelende verrassingen komt te staan. Het kan dan gebeuren dat je bijvoorbeeld pas kort vóór de einddatum te horen krijgt dat je je hypotheek niet opnieuw kan financieren. Of dat dan pas blijkt dat je onvoldoende geld hebt om je hypotheek in één keer af te lossen. En je je woning moet verkopen. Dat willen we voorkomen door met jou in gesprek te gaan en te blijven. Dan ben je altijd op de hoogte van jouw financiële situatie, jouw hypotheek en je mogelijkheden.

Maak je nu geen afspraak? Dan nemen we in de toekomst opnieuw contact met je op. Zo proberen we je altijd op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en je hypotheekmogelijkheden.

Elke gesprek is een momentopname. Net als de berekening van je mogelijkheden. Als je financiële situatie of plannen veranderen, kan dat invloed hebben op je mogelijkheden. Dat kan ook als bijvoorbeeld de wet- en regelgeving of ons beleid verandert. Daarom zullen we je in de toekomst vaker uitnodigen voor een gesprek en vragen gegevens met ons te delen. Zo kunnen we je altijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen en de hypotheekmogelijkheden.
We hebben jouw gegevens nodig om je tijdens het gesprek goed te kunnen informeren en berekeningen te maken. Als je jouw gegevens niet deelt, dan kunnen we dat niet doen en dan kan je ook geen gesprek plannen. Dat betekent dat we je geen inzicht kunnen geven in jouw hypotheek, je financiële situatie en je mogelijkheden. We kunnen dan niet voorkomen dat je voor vervelende verrassingen komt te staan, nu of in de toekomst. Door gegevens te delen kunnen wij je op de hoogte houden van de ontwikkelingen en je hypotheekmogelijkheden.

Met de gegevens die je met ons deelt gaan we zorgvuldig om. Wat dit precies voor je betekent lees je in onze Privacyverklaring. We slaan de documenten op in jouw dossier.

Lees hoe we met jouw gegevens omgaan in onze Privacyverklaring

Lukt het niet om de documenten te uploaden? Bel ons dan gerust op 033 - 752 50 25. We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 21.00 uur, vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur. Als je niet de juiste documenten met ons deelt, zullen we contact met je opnemen en je vragen de juiste documenten met ons te delen. Deel je onjuiste informatie die wij ook niet kunnen controleren? Dan kunnen onze berekeningen en de uitkomst van ons gesprek minder goed bij jouw situatie passen. Geef je geen toestemming om je gegevens bij Bureau Krediet Registratie (BKR) te bekijken? Dan kan de uitkomst van het gesprek minder betrouwbaar zijn. Het woonwensgesprek voer je met een medewerker van Florius. Het is een gratis gesprek. We geven geen advies. Voor advies kan je natuurlijk altijd zelf een afspraak maken met je (onafhankelijk) adviseur. Houd er wel rekening mee dat hier kosten aan verbonden kunnen zijn. Blijkt uit het gesprek en onze berekeningen dat je jouw hypotheek niet opnieuw kan financieren? Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing. Door op tijd met ons in gesprek te gaan is er meer ruimte om te kijken naar oplossingen. En om actie te ondernemen. Deze ruimte wordt steeds kleiner wanneer de einddatum dichterbij komt. Heb je een andere vraag of kom je er niet uit? Bel ons dan gerust op 033 - 752 50 25. We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 21.00 uur, vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.