Iedereen kan zichzelf verkopen. Gouden tips voor een eerste contact heb ik daarom niet. Wat je wel kan doen, is referenties vragen. Als ik nieuwe klanten spreek, nodig ik ze vaak uit op een project waar ik mee bezig ben. Dan kunnen ze zelf zien wat ik doe. En ze kunnen m’n opdrachtgever vragen: hoe is die Otto eigenlijk? Een goede aannemer vindt het prima als je op de bouwplaats rondloopt. Die is namelijk trots op zijn werk.
Het is goed om meerdere offertes op te vragen. Maar als een offerte te mooi lijkt om waar te zijn, dan klopt er vaak iets niet. Soms komen er achteraf nog kosten bij. Het gebeurt zelfs weleens dat je na het betalen van je factuur nooit meer iets van je aannemer hoort. En dat brengt me op het volgende: betaal nooit en te nimmer vooraf. Zelf factureer ik iedere week achteraf de werkzaamheden en materialen. Dat kan betekenen dat de factuur de ene week hoger ligt dan de andere week. Als er een keer echt héél veel materiaal in 1 keer moet worden aangeschaft vraag ik weleens om een voorschot, want dat heb ik ook niet op de bank staan. Maar wanneer iemand vraagt of je de hele som van tevoren wil voldoen, heb je reden om achterdochtig te worden.
Google ligt aan je voeten. Je kan alles googelen. Zo kan je bijvoorbeeld uitzoeken of je aannemer wel een goed merk verf gebruikt. Of je kan op YouTube opzoeken hoe een voorzetwandje gebouwd wordt. Als je er zelfs iets vanaf weet, kan je vooraf scherpe vragen stellen en tijdens de werkzaamheden een beetje in de gaten houden of het goed gaat. Heb je twijfels? Stel dan vragen! Ik vind het niet gek als mensen willen weten waarom ik iets op een bepaalde manier doe of ga doen. Ik leg je graag uit hoe ik werk en waarom ik die keuze maak. Geen geheimen!
Wonen is…voor Frederik Otto:
De herfst staat voor de deur en wij zullen met zijn allen meer tijd binnen doorbrengen. Hoe zorg je dat de kwaliteit van de lucht binnen ook goed is.