Florius
Zoeken mijnFlorius Voor adviseurs
  • Inlog voor gebruikers
  • Inlog voor adviseurs
  • Home
  • Mijn situatie wijzigt
  • Hypotheek
  • Rente
  • Hypotheekadviseur
  • Contact
Home Contact

Bel ons

Heeft u een vraag? Bel, mail of chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. We helpen u graag.

033 - 752 5000
Florius Hypotheken
Bel mij terug

Chat met Florius Mail met Florius Florius op Facebook Florius op Twitter

Stuur een e-mail Naar service@florius.nl of via dit formulier

Uw bericht is verzonden. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.
Oeps, er is iets misgegaan. Probeer het nog eens.
Neem contact op met Florius

Veel gestelde vragen over aflossen 

Hoe helpt mijnFlorius mij bij een Aflossingsvrije Hypotheek?

In mijnFlorius kunt u de gegevens van uw hypotheek altijd bekijken, op uw computer, tablet of mobiel. U ziet er bijvoorbeeld hoe groot uw lening nog is, hoeveel rente u betaalt en u kunt er zelf iets regelen. Zoals een extra aflossing en direct uitrekenen hoeveel u dan minder per maand gaat betalen. Of betalingen doen vanuit uw bouwdepot. Alles makkelijk en binnen handbereik.

Kan ik bij de Aflossingsvrije Hypotheek van Florius extra aflossen, zonder een vergoeding te moeten betalen?

Met uw eigen geld· een schenking of erfenis · loterijprijs · spaargeld · een verzekering die uitkeert · een (onbelaste) gouden handdruk · salaris(verhoging), vakantiegeld of een dertiende maand kunt u bij Florius altijd extra aflossen, wanneer u maar wilt. Hier komen geen extra kosten bij. Als u extra aflost wordt uw lening lager en daardoor betaalt u minder rente. Zo bespaart u geld en heeft u minder kans op een restschuld.

Krijg ik hypotheekrenteaftrek bij de Aflossingsvrije Hypotheek?

Als u op dit moment een nieuwe Aflossingsvrije Hypotheek afsluit, krijgt u hiervoor geen hypotheekrenteaftrek. U krijgt wel hypotheekrenteaftrek als u al een Aflossingsvrije Hypotheek bij Florius of een andere aanbieder heeft. Dit blijft ook zo wanneer u uw Aflossingsvrije Hypotheek wilt oversluiten. U krijgt maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. 

Veel gestelde vragen over betalingen

Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen. Wat kan ik doen?

Als u uw hypotheek langere tijd niet betaalt, kan het gebeuren dat u uw huis moet verkopen om uw hypotheek terug te betalen. Deze situatie helpen we u graag voorkomen. Daarom zoeken we eerst graag samen met u naar een oplossing. Neem contact op met het Florius Preventieteam. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 21.00 uur. Ons telefoonnummer is 033 752 50 00. Heeft u al een betalingsachterstand? Dan helpt onze afdeling Debiteuren graag verder via 033 – 422 9435.

Wat kan ik doen om betalingsproblemen te voorkomen?

Bekijk de tips van onze budgetcoaches of neem contact op met het Florius Preventieteam. U kunt ook kijken of uw hypotheek goedkoper kan. 

Ik wil goedkoper wonen, maar niet verhuizen. Wat kan ik doen?

Vraag advies aan een onafhankelijk hypotheekadviseur. Hij zoekt voor u uit of u uw hypotheek kunt aanpassen en daardoor minder kunt betalen. Misschien kan uw risicoklasse wel omlaag of kunt u uw hypotheekrente verlagen.

Ik ben werkloos. Hoe gaat het nu verder met mijn hypotheek?

Dat hangt af van de periode dat u werkloos bent of zult blijven. Lees meer over wat u kunt doen als u werkloos bent geraakt.

Veel gestelde vragen over bouwdepot

Ik ga verhuizen. Wat gebeurt er met mijn hypotheek?

Als u gaat verhuizen kunt u een nieuwe hypotheek afsluiten. Soms kunt u gebruikmaken van de Florius Verhuisregeling. We bespreken uw mogelijkheden graag met u tijdens een vrijblijvend telefonisch Verhuisgesprek.Tijdens dit gesprek kunt u direct al uw vragen over verhuizen en hypotheken stellen aan onze verhuisexperts.

Wat gebeurt er bij de notaris?

U ondertekent 2 documenten bij de notaris:

  • de leveringsakte
  • de hypotheekakte

De leveringsakte is het bewijs voor de wet dat u de nieuwe eigenaar bent van de grond en de woning die gebouwd wordt. De hypotheekakte bevestigt dat u geld leent van ons en dat de lening bedoeld is voor het huis dat u koopt. Het huis is het onderpand voor de lening. 

Uit welke hypotheken kan ik kiezen als ik nieuwbouw koop?

U heeft bij ons de keuze uit 4 hypotheekvormen en 2 hypotheeksoorten. Het verschil tussen de 2 hypotheeksoorten is de periode tussen het moment dat u de hypotheekofferte van ons ontvangt en het moment dat u kunt verhuizen. Met de Florius Profijt twaalf Hypotheek kan deze periode tot wel 12 maanden duren. Deze hypotheek is er speciaal voor de koop van nieuwbouw of als u om een andere reden lang moet wachten tot u kunt verhuizen. Met de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek heeft u tot maximaal 6 maanden de tijd om te verhuizen.

Veel gestelde vragen over persoonlijke gegevens 

Waarom moet ik mijn gegevens delen met mijn adviseur?

Het is niet verplicht uw gegevens te delen met uw adviseur. Door inzicht te geven in uw actuele hypotheekgegevens, kan uw adviseur u sneller helpen en belangrijke momenten rond uw hypotheek in de gaten te houden. Uw adviseur kan bijvoorbeeld een wijziging voor u regelen als u uw gegevens heeft gedeeld.

. Waarom moet mijn partner ook toestemming geven?

Als uw hypotheek op twee namen staat, gaat het om persoonsgegevens van uzelf en uw partner. Daarom moet u allebei akkoord geven dat Florius deze gegevens deelt met uw adviseur. Overlegt u daarom eerst met uw partner of hij of zij akkoord is. Vervolgens kan een van u beiden daadwerkelijk toestemming geven.

Ik wil mijn gegevens niet delen met mijn adviseur, wat moet ik doen?

Via mijnFlorius kunt u aangeven dat u niet meer wilt dat Florius gegevens deelt met uw adviseur. De adviseur heeft dan per direct geen inzage meer in uw gegevens. U kunt dit ook telefonisch regelen, via 033 – 752 5000.

Wilt u later weer opnieuw gegevens delen of uw gegevens met een andere adviseur delen? Dan kunt dit zelf (weer) aangeven via mijnFlorius.

Kan ik mijn gegevens ook met een andere adviseur delen?

Ja, dit kan. Via mijnFlorius kunt u de keuze maken voor een andere adviseur. Wij raden u aan om eerst met uw nieuwe adviseur te bespreken wat hij voor u kan doen. Daarna kunt u Florius toestemming geven uw hypotheekgegevens te delen met de nieuwe adviseur..

Deelt Florius ook gegevens zonder toestemming?

Ja, er zijn gegevens die Florius mag delen zonder dat u hiervoor toestemming heeft gegeven. Bijvoorbeeld als we wettelijke verplicht zijn om bepaalde hypotheekgegevens te delen met de Belastingdienst. Ook kunnen er bijzondere situaties waarin het uit bijvoorbeeld zorgplicht gerechtvaardigd is klantgegevens te delen.

Ik zie in mijnFlorius al een adviseur staan. Heeft die toegang tot mijn gegevens?

Volgens onze gegevens heeft u uw lening afgesloten via deze adviseur. Of deze adviseur heeft namens u de laatste offerte voor een wijziging op uw lening aangevraagd. Dat betekent niet dat wij uw persoonsgegevens delen met deze adviseur. U moet ons daarvoor altijd toestemming geven.

Ik heb mijn gegevens gedeeld met adviseur A. Ik wil een wijziging aanvragen via adviseur B. Kan dat?

Nee, dat is niet mogelijk. Wij delen slechts gegevens met één adviseur. Voor het indienen van een wijziging moet u eerst de adviseur wijzigen van A naar B. Daarna kunt u ons toestemming geven om uw gegevens te delen met adviseur B.

Ik heb mijn gegevens gedeeld met adviseur A. Kan ik dan zelf een wijziging doorgeven via mijnFlorius?

Ja, dit is mogelijk. Het maakt niet uit of uw adviseur uw gegevens wel of niet kan inzien.

Hoe lang duurt het voordat de gegevens in mijnFlorius wijzigen?

De toestemming (of het intrekken daarvan) verwerken wij direct.

Ik heb mijn gegevens niet gedeeld met een adviseur. Kan een adviseur dan wel een wijziging voor mij doen?

Nee, dat is niet mogelijk. Een adviseur kan alleen een wijziging voor u aanvragen als hij uw gegevens kan inzien. U moet ons eerst toestemming geven om uw gegevens te delen met uw adviseur.

Veel gestelde vragen rente

Uw hypotheek aanpassen

De kans is groot dat er sinds de laatste keer dat u afspraken met ons maakte over uw hypotheekrente iets is veranderd in uw huishouden. Misschien heeft u een hoger salaris gekregen, geeft u minder geld uit per maand of gaat u binnenkort verhuizen of met pensioen. Past de hypotheek die u nu heeft dan nog wel bij uw situatie? Een goede vraag om over na te denken als de rentevastperiode afloopt.

Uw Aflossingsvrije Hypotheek aanpassen

Heeft u een Aflossingsvrije Hypotheek? Dan betaalt u uw hypotheek in een keer terug als uw hypotheek afloopt. Vaak is dit pas na 30 jaar. U betaalt dan in één keer een groot bedrag. Misschien betaalt u toch liever al eerder elke maand een deel van dat bedrag. U kunt ervoor kiezen om uw hypotheek over te sluiten naar een ander soort hypotheek, zoals een Lineaire of Annuïteiten Hypotheek, waarbij u elke maand een bedrag aflost. Het eindigen van uw rentevastperiode is een goed moment om hierover na te denken. Maar ook tijdens uw rentevastperiode kunt u uw Aflossingsvrije Hypotheek aanpassen.

Uw voorlopige teruggave aanpassen

Gaat u per maand meer of minder per maand betalen voor uw hypotheek? Dan verandert ook de hypotheekrenteaftrek waar u recht op heeft. Pas uw voorlopige teruggave aan bij de Belastingdienst.

Oversluiten naar Florius

Heeft u al een hypotheek bij een andere aanbieder en eindigt uw rentevastperiode daar? Dan kunt u zonder vergoeding overstappen naar Florius. Dit noemen we oversluiten. Bespreek met een onafhankelijk hypotheekadviseur welke hypotheek het beste bij u past en of oversluiten voor het einde van uw rentevastperiode voordelig voor u is. Vergelijk voor u oversluit ook de voorwaarden van verschillende hypotheken.

Zet inkomsten en uitgaven op een rij

Het kiezen van een nieuwe rentevastperiode is een mooi moment om uw inkomsten en uitgaven eens op een rij te zetten.Gebruik bijvoorbeeld het Nibud Persoonlijk Budgetadvies. 

Veel gestelde vragen over saldo-opgave

Er klopt iets niet op mijn saldo-opgave. Kan ik een nieuwe ontvangen?

Dat is helaas niet mogelijk. Wel kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week in mijnFlorius kijken voor de laatste gegevens van uw hypotheek.

Hoe kan ik een kopie van een saldo-opgave opvragen?

U kunt deze downloaden in mijnFlorius. Of vraag een kopie van uw saldo-opgave op door ons een e-mail te sturen. 

Het verschil tussen mijn hypotheek op 1 januari en op 31 december is groter dan het bedrag dat ik heb afgelost. Hoe kan dit?

Extra aflossingen verwerken wij één keer per maand. Hierdoor betaalt u vaak een aantal dagen te veel hypotheekrente. Het bedrag dat u te veel betaald heeft, ontvangt u van ons terug als extra aflossing op uw hypotheek.

Waarom staan er twee keer zoveel leningdelen op de saldo-opgave dan ik heb?

Dit kan komen doordat u in 2018 een nieuwe rentevastperiode of een nieuwe hypotheekvorm heeft gekozen. U krijgt dan nieuwe leningdelen met nieuwe leningdeelnummers.

Ik heb mijn hypotheek helemaal afgelost, maar ik heb nu geen saldo-opgave ontvangen. Klopt dit?

Binnen drie maanden nadat u uw hypotheek heeft afgelost, sturen wij u via de post een aflossingsnota en saldo-opgave. De gegevens van deze saldo-opgave kunt u gebruiken voor het invullen van uw belastingaangifte. Heeft u uw saldo-opgave niet ontvangen, of kunt u deze niet meer vinden? Neem dan contact met ons op om een kopie te ontvangen.

Waar vind ik mijn saldo-opgaven van vorige jaren

Uw saldo-opgaven van 2017 en eerder vindt u in het archief.

Veel gestelde vragen over hypotheken

Hoe weet ik welke van de twee hypotheken het beste bij mij past?

Dat hangt af van de tijd die u nodig heeft vanaf de datum die op onze hypotheekofferte staat, tot de datum dat u de hypotheekofferte bij de notaris zult ondertekenen. Bij een nieuwbouwwoning is deze periode vaak wat langer. Of bijvoorbeeld als u een bestaande woning koopt van mensen die zelf een nieuwbouwwoning kopen. Het duurt dan langer voordat de verkopende partij kan verhuizen. Uw onafhankelijk hypotheekadviseur helpt u bij uw keuze. Vind een adviseur bij u in de buurt.

Wat kost een Florius Profijt Hypotheek?

Uw onafhankelijk hypotheekadviseur zet voor u de kosten van de Florius Profijt Hypotheek voor u op een rij. Wat u voor uw hypotheek betaalt, hangt onder andere af van:

  • de hypotheekvorm: lineair, annuïtair, aflossingsvrij of bankspaar;
  • de hypotheekrente, rentevastperiode en risicoklasse;
  • hoelang de offerte geldig is;
  • het bedrag dat u leent.

U betaalt vaak een lagere rente voor de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek dan voor de Florius Profijt twaalf Hypotheek. U betaalt iets meer voor de Florius Profijt twaalf Hypotheek omdat u hierbij de mogelijkheid heeft om te verlengen tot maximaal 12 maanden. Bij de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek kan dit tot maximaal 6 maanden.

Wat gebeurt er als mijn hypotheek passeert bij de notaris?

Als uw hypotheek passeert, ondertekent u twee documenten bij de notaris:

  • de leveringsakte
  • de hypotheekakte

De leveringsakte is het bewijs voor de wet dat u de nieuwe eigenaar van het huis bent. De hypotheekakte bevestigt dat u geld leent van ons en dat de lening bedoeld is voor het huis dat u koopt. Het huis is het onderpand voor de lening. Sluit u alleen uw hypotheek over? Dan ondertekent u geen leveringsakte, maar alleen de hypotheekakte.

Waar vind ik de voorwaarden van de Florius Profijt Hypotheek?

Bekijk de voorwaarden van de Florius Profijt Hypotheek. 

Wanneer mogen wij u bellen?

Uw terugbelverzoek is verzonden. We nemen contact met u op.
Oeps, er is iets misgegaan. Probeer het later nog eens.
Telefoon
via de telefoon zijn wij nu niet bereikbaar
Chat
de chat is niet beschikbaar
Social
E-mail
antwoord binnen 2 werkdagen
Vragen over uw overlijdensrisico verzekering?

Bel ons op 033 - 750 4650 of stuur een mail naar service@florius.nl. We helpen u graag.

 

 

Overlijdensrisicoverzekering

Veelgestelde vragen

Wat is jullie rekeningnummer?

Ons bankrekeningnummer is NL19ABNA0427093546 op naam van Florius. Wilt u geld overmaken naar Florius? Vermeld hierbij dan altijd uw leningnummer. 

Waar vind ik mijn saldo-opgave 2018?

U kunt uw saldo-opgave over 2018 bekijken in mijnFlorius. Als u geen mijnFlorius heeft, heeft u uw saldo-opgave via de post ontvangen. Heeft u uw hele hypotheek afgelost? Dan ontvangt u binnen drie maanden daarna een saldo-opgave.

Ik heb een Aflossingsvrije Hypotheek. Maar ik wil liever een hypotheek waarbij ik wel aflos. Kan dat?

Ja, dat kunt u eenvoudig zelf regelen in mijnFlorius. Zo werkt het:

  1. Log in op mijnFlorius.
  2. Klik op 'Zelf regelen'.
  3. Kies voor 'Aflossingvrije lening aanpassen' onder 'Aflossen'. 
  4. Volg de stappen op het scherm. U ziet direct wat u per maand gaat betalen als u uw hypotheek aanpast. Als u wilt kunt u de aanpassing ook direct uitvoeren.

Ik wil mijn hypotheek helemaal aflossen. Heb ik een opzegtermijn voor mijn hypotheek?

Ja, de opzegtermijn is 30 dagen. Om af te lossen heeft u een aflosnota van ons nodig. Deze vraagt u aan met het 'Aanvraagformulier Aflosnota Hypotheek'. De aflosnota ontvangt u dan twee weken voordat u uw hypotheek wilt aflossen.

Correspondentieadres

Florius
Postbus 1700
3800 BS AMERSFOORT

Ons e-mailadres is service@florius.nl

Klacht indienen

Bent u ontevreden over de dienstverlening van Florius? Wij willen graag dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Toch loopt het soms anders. Dit vinden wij vervelend. Laat ons weten wat uw klacht is, dan zoeken we samen naar een passende oplossing.

Klachtenregeling

  • Wie is Florius?
  • Klanten over ons
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Dienstverlening

  • Hypotheekvormen
  • Maximale hypotheek
  • Renteoverzicht
  • Mijn situatie wijzigt
  • Overlijdensrisicoverzekering

  • mijnFlorius
  • Nieuwsbrief
  • Rentemail
  • Vind een adviseur
  • Verwachting hypotheekrente

  • Contact
  • Formulieren
  • Klachtenregeling
  • Veelgestelde vragen
  • Zelf gegevens wijzigen
Florius
  • Home
  • Mijn situatie wijzigt
  • Hypotheek
  • Rente
  • Hypotheekadviseur
  • Contact
  • mijnFlorius
  • Voor adviseurs