Top 10 veelgestelde vragen

Jouw saldo-opgaven vind je in mijnFlorius op de pagina Saldo-opgave (je moet hiervoor ingelogd zijn). In sommige gevallen staan niet alle saldo-opgaven in mijnFlorius. Neem contact met ons op, dan sturen wij deze aan je op. 

 

Ons IBAN is: NL19 ABNA 0427 0935 46 ten name van Florius te Amersfoort. Je betaalt de maandtermijn altijd achteraf. Wij stellen de incasso in voor de laatste werkdag van de maand. Dat betekent dus dat wij het maandbedrag van mei op de laatste werkdag van mei van je rekening afschrijven.

Je kan op 2 manieren extra aflossen:

  • Betalen via mijnFlorius: je kan per keer tot € 50.000 (limiet iDeal) extra aflossen op de Aflossingsvrije, Annuïteiten of Lineaire Hypotheek. Ga in mijnFlorius naar 'Zelf regelen' en selecteer de optie 'Eén keer' onder ‘Aflossen’. Selecteer vervolgens het leningdeel waarop je extra wil aflossen en geef de gewenste hoogte van de aflossing op. Vervolgens word je doorgestuurd naar de iDeal-omgeving en kan je betalen.
  • Handmatig overmaken: je kan ook de extra aflossing handmatig naar ons overmaken. Hiervoor gebruik je de volgende gegevens: IBAN: NL19 ABNA 0427 0935 46 t.n.v. Florius. Omschrijving: Extra aflossing leningnummer + leningdeelnummer.

Let op:

  • Heb je een Spaar Hypotheek, Hybride Hypotheek of (Hybride) Bankspaar Hypotheek? Dan kan extra aflossen fiscale gevolgen hebben. Extra aflossen is daardoor niet altijd voordelig. Neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur. 

 

Je kan op 3 verschillende manieren een mijnFlorius-account aanmaken:

  • Met iDIN: maak je gebruik van internetbankieren bij een Nederlandse bank? Dan kan je direct toegang krijgen tot mijnFlorius. Het enige dat je hoeft te doen is iDIN activeren.
  • Per post: je ontvangt een persoonlijke code.
  • Log je liever in met een wachtwoord? Kies dan voor een account met mailadres en wachtwoord. Je hebt hiervoor je mobiele telefoon en het incassokenmerk van de laatste afschrijving van je hypotheek nodig.

Een aflossingsvrij leningdeel kan je (deels of volledig) via mijnFlorius omzetten naar Annuïtair of Lineair. Deels omzetten noemen we ook wel splitsen. Andere aflosvormen kunnen alleen omgezet worden via een hypotheekadviseur. Als je extra aflost uit eigen geld is dat altijd kosteloos. Eigen geld is bijvoorbeeld een erfenis, schenking, loterij, uitkering uit een (kapitaal)verzekering, spaargeld of een 'gouden handdruk'. Maar ook een deel van je salaris(verhoging), vakantiegeld of 13e maand is eigen geld. Het is geld dat niet is geleend. Kijk voor meer informatie op extra aflossen.

De eerste keer dat je voor jouw hypotheek betaalt, schrijven we vaak een ander bedrag van je rekening dan het vaste maandbedrag dat je gaat betalen. Dit komt doordat je deze eerste keer voor 2 periodes tegelijk betaalt:

  • Een bedrag voor de periode vanaf de dag dat je bij de notaris je handtekening zette tot het einde van die maand. Voor deze periode betaal je alleen rente.
  • Een bedrag voor de eerste hele maand dat je jouw hypotheek hebt. Voor deze periode betaal je het hele maandbedrag, zoals je hierna elke maand gaat doen.

Maak alsnog jouw maandbedrag handmatig over naar IBAN NL19 ABNA 0427 0935 46 onder vermelding van het leningnummer en de betreffende maand. Je ontvangt mogelijk nog wel een brief omdat er een achterstand is geregistreerd.

Heb je moeite om je hypotheek elke maand te betalen of verwacht je binnen 12 maanden een inkomensdaling waardoor je jouw hypotheek niet meer kan betalen? Neem dan contact op met het Florius Preventieteam. Zij denken graag met je mee over een oplossing.

Om te kunnen declareren via mijnFlorius, moet een declaratie aan een aantal voorwaarden voldoen. Bestanden uploaden is alleen mogelijk in de bestandsformaten pdf, tiff, jpg en png. De maximale grootte is 20 MB. Daarnaast moet je de declaratie bevestigen via iDIN.

Het kan ook zijn dat je nog niet digitaal gemachtigd bent in mijnFlorius. Zijn er meerdere aanvragers op de hypotheek? Dan is er eerst een machtiging van je partner nodig. Het machtigingsformulier vind je hier.


Verandert er iets?

Start u uw eigen onderneming, krijgt u een kind of ontvangt u een schenking? Dit kan gevolgen hebben voor uw financiële situatie. Kijk wat u kunt doen om uw hypotheek aan te passen.

Ik heb een Florius-hypotheek

Gebruik dit formulier om een aflosnota voor je hypotheek aan te vragen. Een aflosnota is nodig wanneer je een lening(deel) algeheel wil aflossen.

Let op: stuur dit formulier minimaal dertig dagen voor de gewenste aflosdatum naar ons toe.

Als je je hypotheek wil verhogen, vraag je advies aan een onafhankelijk hypotheekadviseur. Heb je bij het passeren van de hypotheek bij de notaris jouw hypotheek voor een hoger bedrag laten inschrijven dan waarvoor de hypotheek is afgesloten en blijft de verhoging onder deze verhoogde inschrijving? Dan hoef je mogelijk niet opnieuw naar de notaris.

Er is dan sprake van een ‘onderhandse verhoging’. Via je hypotheekadviseur moet altijd worden getoetst of de verhoging mogelijk is. Een verhoogde inschrijving is geen garantie dat je dit bedrag kan lenen. Als er geen ruimte is binnen de huidige inschrijving, moet je voor het verhogen van de hypotheek alsnog naar de notaris.

Wil je je huis verduurzamen? Misschien is de Verduurzaam Hypotheek dan een optie voor je.


Neem contact met ons op voor een informatief verhuisgesprek. Onze verhuisexperts zetten de mogelijkheden voor jouw hypotheek graag voor je op een rij. Ook geven zij tips waar je op moet letten als je gaat verhuizen of op zoek gaat naar een andere woning. Zij kunnen je daarnaast alles vertellen over:

  • Voor- en nadelen van de diverse hypotheekvormen
  • De Florius Verhuisregeling
  • Alvast verhuizen met de Florius Overbruggingslening
  • Jouw overwaarde gebruiken
  • Verhuizen met een restschuld

Kijk hier voor meer informatie over verhuizen.


Een aflossingsvrij leningdeel kan je (deels of volledig) via mijnFlorius omzetten naar Annuïtair of Lineair. Deels omzetten noemen we ook wel splitsen. Andere aflosvormen kunnen alleen omgezet worden via een hypotheekadviseur.

Het opnemen van de overwaarde houdt hetzelfde in als het verhogen van de hypotheek (zie vraag 1). Wil je de overwaarde ‘verzilveren’ waardoor je deze kan opnemen? Dan is wellicht de Verzilver Hypotheek interessant voor je. Deze vorm kan je alleen afsluiten als je 60 jaar of ouder bent.

Bij een Verzilver Hypotheek incasseren we géén maandtermijn. De maandelijkse rente wordt namelijk bij de schuldrest opgeteld. Je betaalt de lening terug op het moment dat de woning wordt verkocht. Benieuwd naar de mogelijkheden voor de Verzilver Hypotheek? Neem dan contact op met je onafhankelijke hypotheekadviseur.


Heb je een hypotheekvorm met daaraan een gekoppelde verzekering of rekening? Dan komt deze polis-, beleggings- of spaarwaarde pas vrij als het leningdeel geheel wordt afgelost of omgezet in een andere hypotheekvorm. Of het omzetten naar een andere hypotheekvorm mogelijk is, moet altijd eerst getoetst worden. Neem hiervoor contact op met je hypotheekadviseur. Aan het einde van de looptijd moet je de hypotheek aflossen of kan je de looptijd soms verlengen. Of het verlengen van de looptijd mogelijk is, moet altijd eerst getoetst worden. Neem hiervoor contact op met je hypotheekadviseur. Als je partner wordt toegevoegd als schuldenaar op de hypotheek, ben je beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld. Het toevoegen van je partner als schuldenaar op de hypotheek verloopt via je hypotheekadviseur. Is de waarde van je huis gestegen, dan kan je dit doorgeven via mijnFlorius. Je downloadt daar een formulier en stuurt deze in met een actuele WOZ-waardebepaling, een gevalideerd taxatierapport (niet ouder dan 6 maanden) of een Florius Calcasa-waarderapport. Wij berekenen dan voor je of je hypotheek in een lagere risicoklasse valt en je risico-opslag omlaag kan. Bij een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek is het aanpassen van je risicoklasse niet altijd voordelig. Neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Heb je een aflossingsvrije lening, dan kan je dit eenvoudig zelf regelen in mijnFlorius. Zo werkt het:

  1. Log in op mijnFlorius.
  2. Klik op 'Zelf regelen'.
  3. Kies voor 'Aflossingsvrije lening aanpassen' onder 'Aflossen'.
  4. Volg de stappen op het scherm. Je ziet direct wat je per maand gaat betalen als je jouw hypotheek aanpast. Als je wil, kan je de aanpassing ook direct uitvoeren.

Heb je een andere hypotheekvorm, dan kan je deze alleen aanpassen via je hypotheekadviseur.


Ik wil een Florius-hypotheek

Hoeveel je maximaal kan lenen, is onder andere afhankelijk van de woningwaarde en je inkomen. Daarnaast houdt de hypotheekadviseur rekening met eventuele andere financiële verplichtingen. Wil je weten wat je kan lenen voor de aankoop van een nieuwe woning? Neem dan contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Heb je ergens anders een hypotheek en wil je jouw hypotheek naar Florius oversluiten? Neem dan contact op met een van onze onafhankelijke adviseurs.

 

Goed om te weten:

  • Je krijgt korting op je rente bij energielabel A
  • We bieden mogelijkheden om de looptijd van je hypotheek te verlengen
  • Je kan vergoedingsvrij extra aflossen uit eigen middelen
De doorlooptermijn voor het afsluiten van je hypotheek is onder andere afhankelijk van hoe snel je alle benodigde documentatie aanlevert bij je hypotheekadviseur. Vraag je hypotheekadviseur naar de verwachte doorlooptermijn. Neem voor de aanvraag van een nieuwe hypotheek contact op met een van onze onafhankelijke hypotheekadviseurs. Je vindt ze hier. Je kan ook op de naam van de adviseur of op plaatsnaam zoeken naar adviseurs bij jou in de buurt. Met een overbruggingslening gebruik je de overwaarde van je oude huis voor de aankoop van je nieuwe huis. Nadat je oude huis is verkocht, moet je deze lening aan Florius terugbetalen. De overbruggingslening heeft een beperkte looptijd en altijd een variabele rente. Dit staat in de offerte. Na die beperkte looptijd moet de overbruggingslening in ieder geval (helemaal) terugbetaald worden, ook als de oude woning nog niet is verkocht.
Ook als je geen nieuwe hypotheek nodig hebt, kan je een overbruggingslening afsluiten. In dat geval moet je naast de overbruggingslening een hypotheek van € 5.000 bij Florius afsluiten. Neem voor de mogelijkheden contact op met je hypotheekadviseur.

Hypotheekrente

In mijnFlorius zie je wat de mogelijkheden zijn voor jouw hypotheek voor het tussentijds aanpassen van de rente. Klik op ‘Zelf regelen’ en kies voor ‘rentemiddeling’ of ‘renteafkoop’. Wanneer je rentevastperiode afloopt, kan verschillen per leningdeel. De datum waarop jouw rentevastperiode afloopt, ook wel renteherziening genoemd, vind je terug op een recent leningoverzicht of via mijnFlorius onder ‘Mijn lening’. Je krijgt 4 maanden voor de renteherzieningsdatum een aankondiging. Op dat moment kan je nog geen keuze maken en zijn de opties uit het renteaanbod nog niet bekend. 3 maanden van tevoren ontvang je van ons een renteherzieningsvoorstel. In deze brief doen wij een voorstel op basis van de huidige rentevastperiode. Wil je een andere rentevastperiode, dan geef je dit aan op het bijgesloten rentekeuzeformulier of via mijnFlorius. Je ontvangt 3 maanden voor de renteherzieningsdatum een renteaanbod van ons. Dit zijn wij wettelijk verplicht. In dit voorstel vermelden wij de rente die op dat moment geldt. Heb je een Florius Profijt twaalf Hypotheek of Florius Compleet Hypotheek, dan is er sprake van een meedaalconstructie. Dit houdt in dat we op de renteherzieningsdatum kijken naar de rente die op dat moment geldt. Is de actuele rente lager voor de gekozen rentevastperiode? Dan geldt deze lagere rente. Het voorstel dat je hebt ontvangen is een eenmalig gegarandeerd voorstel. Heb je een Florius Profijt twaalf Hypotheek of Florius Compleet Hypotheek, dan is er sprake van een meedaalconstructie. Dit houdt in dat we op de renteherzieningsdatum kijken naar de rente die op dat moment geldt. Is de actuele rente lager voor de gekozen rentevastperiode? Dan geldt deze lagere rente. Als je akkoord gaat met ons voorstel (op basis van de huidige rentevastperiode), hoef je niets te doen. De nieuwe rentevastperiode gaat automatisch in.

Kies je voor een andere rentevastperiode? Dan kan je deze keuze via het rentekeuzeformulier of mijnFlorius aan ons doorgeven. Let op! Via mijnFlorius kan de keuze pas vanaf 3 maanden voor de renteherzieningsdatum worden doorgegeven. Het aanbod wordt vaak al iets eerder verstuurd.

  • Rentekeuzeformulier: kruis op het formulier de gewenste rentevastperiode, per leningdeel indien van toepassing, aan. Stuur dit formulier ondertekend retour. Deze dient voor de uiterlijke reactiedatum door ons te zijn ontvangen. Het formulier moet zijn voorzien van een originele handtekening van de hypotheekgever(s).
  • MijnFlorius: je kan ook in mijnFlorius via 'Zelf regelen' de rentekeuze doorgeven. Hiervoor moet jouw mijnFlorius-account wel gemachtigd zijn voor digitale aanpassingen. Je krijgt dan meteen de mogelijke rentevastperiodes en het bijbehorende maandbedrag te zien.
Als de nieuwe rentevastperiode is ingegaan, ontvang je van ons een nieuw leningoverzicht met jouw nieuwe maandbedrag en halverwege de maand ook de incassoaankondiging.

Is de waarde van je huis gestegen sinds je jouw hypotheek afsloot? Of heb je een deel van je hypotheek afgelost? Dan kan jouw hypotheek mogelijk naar een lagere risicoklasse, waardoor de risico-opslag en de rente die je betaalt ook omlaag kunnen gaan. Bij een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek is het aanpassen van je risicoklasse niet altijd voordelig.

Bekijk de mogelijkheden. Of neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Mijn gegevens en account

Je kan op 3 verschillende manieren een mijnFlorius-account aanmaken:

  • Met iDIN: maak je gebruik van internetbankieren bij een Nederlandse bank? Dan kan je direct toegang krijgen tot mijnFlorius. Het enige dat je hoeft te doen is iDIN activeren.
  • Per post: je ontvangt een persoonlijke code.
  • Log je liever in met een wachtwoord? Kies dan voor een account met mailadres en wachtwoord. Je hebt hiervoor je mobiele telefoon en het incassokenmerk van de laatste afschrijving van je hypotheek nodig.
Met een machtigingsformulier geef je de ander toestemming om online je hypotheek, voorkeuren of gegevens aan te passen via mijnFlorius. Zet altijd schriftelijk (en dus niet digitaal) je handtekening onder het formulier. Je kunt een foto of een scan van het formulier aan ons mailen of met de post sturen. Het adres vind je op het formulier. Maximaal 2 werkdagen nadat we het formulier hebben ontvangen, is de machtiging geregeld. Je ziet dit in mijnFlorius en ontvangt hierover ook bericht van ons. In mijnFlorius regel je eenvoudig toegang voor jouw adviseur. Heb je geen mijnFlorius? Dan geef je telefonisch aan ons door dat je je adviseur toestemming wil geven. Of gebruik het 'Formulier toestemming delen klantgegevens'. Let op: Hiervoor heb je het tussenpersoon-nummer van de hypotheekadviseur nodig. Deze kan je bij jouw hypotheekadviseur opvragen. Staat je hypotheek op 2 namen? Bespreek dan eerst of je partner akkoord is met het delen van jullie gegevens. Je adviseur kan je vertellen hoe hij omgaat met je gegevens. Het niet mogelijk hier een nieuwe voor aan te vragen. De app moet dan verwijderd worden, net zoals de koppeling in mijnFlorius. Je doorloopt dan vervolgens dezelfde stappen als toen je voor het eerst inlogde. Door het opnieuw installeren kan je een nieuwe pincode instellen. Als je 4 keer een onjuist wachtwoord hebt ingevoerd, wordt je account geblokkeerd. Je kan dan een nieuw wachtwoord aanvragen. Of kies voor een account met iDIN. Hiermee log je in via internetbankieren van je eigen bank. Makkelijk, veilig en geen gedoe met wachtwoorden. Je vindt jouw leningnummer (5 tot 7 cijfers) op je saldo-opgave. Ook staat het in mijnFlorius en bovenaan elke brief die je van ons krijgt. Geef een verandering in je burgerlijke staat telefonisch of per mail aan ons door. Hiervoor moet je een uittreksel van de burgerlijke stand, legitimatie of trouwboekje overleggen. Het aanpassen van je burgerlijke staat is niet mogelijk via mijnFlorius. Via 'Mijn profiel' kan je je accountgegevens inzien en aanpassen, maar ook de mijnFlorius-app koppelen en de communicatievoorkeur aanpassen. Je kan hier jouw mailadres, telefoonnummer en wachtwoord veranderen. Bij 'Mijn gegevens' kan je overige aanpassingen doen, bijvoorbeeld van je rekeningnummer of adres. Ook kan je hier betalingsproblemen melden. Je correspondentievoorkeur pas je eenvoudig aan in mijnFlorius. Klik op ‘Mijn profiel’ en geef je voorkeur aan voor post of digitaal. Kies je voor ‘digitaal’, dan krijg je niet meer alle brieven per post, maar communiceren wij met jou via de Berichtenbox. Als er een bericht voor je klaarstaat, krijg je een notificatie per mail.

Je kan op 2 manieren een verandering van het IBAN-nummer aan ons doorgeven, namelijk:

  1. In mijnFlorius: via ‘Zelf regelen’ pas je het IBAN-nummer aan. Staat jouw hypotheek op 2 namen? Vergeet dan niet het machtigingsformulier toe te sturen.
  2. Via het Wijzigingsformulier Incasso: dit formulier moet volledig zijn ingevuld en voorzien van een met pen geschreven handtekening. Een digitale handtekening accepteren wij niet. Alle rekeninghouders moeten het formulier ondertekenen. Mail het formulier vervolgens naar service@florius.nl.

Wij kunnen je de volgende hulp bieden:

  • Florius Scheidingsdesk: voor eenvoudige vragen over de gevolgen van een scheiding voor je hypotheek. Bel ons op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 033 - 752 54 20 of stuur een mail naar scheidingsdesk@florius.nl.
  • Onafhankelijk hypotheekadviseur: voor uitgebreid financieel advies over je hypotheek en andere financiële producten. Heb je nog geen adviseur? Deze vind je hier.
  • Scheidingsexpert: bij behoefte aan meer dan alleen financieel advies. Scheidingsexpert biedt een totaaloplossing voor het in goed overleg afhandelen van een scheiding. Zowel op financieel, fiscaal, juridisch als emotioneel gebied. Jouw hypotheekadviseur of de Florius Scheidingsdesk kan je hierover informeren.

Je hypotheek is misschien wel het laatste waar je aan denkt als een dierbare is overleden. Toch zijn er dingen die geregeld moeten worden. Onze Nabestaandendesk helpt jou en jouw adviseur graag met alles wat met je hypotheek te maken heeft. Samen passen we stap voor stap je hypotheek zoveel mogelijk aan op de veranderde situatie. De Nabestaandendesk staat voor je klaar op werkdagen van 8:30 uur tot 17.30 uur. Bel hiervoor met ons op 033 - 752 50 00.

Betalingen

Ons IBAN is: NL19 ABNA 0427 0935 46 ten name van Florius te Amersfoort.

Je kan op 2 manieren een verandering van het IBAN-nummer aan ons doorgeven, namelijk:

  1. In mijnFlorius: via ‘Zelf regelen’ pas je het IBAN-nummer aan. Print de pdf en onderteken je verzoek met pen. Alle rekeninghouders moeten het formulier ondertekenen. Stuur het formulier naar ons op (het adres staat op de pdf).
  2. Via het Wijzigingsformulier Incasso: dit formulier moet volledig zijn ingevuld en voorzien van een met pen geschreven handtekening. Een digitale handtekening accepteren wij niet. Alle rekeninghouders moeten het formulier ondertekenen. Mail het formulier vervolgens naar service@florius.nl.
Je geeft een machtiging voor een automatische incasso af via het ‘Wijzigingsformulier Incasso’. Dit formulier moet volledig zijn ingevuld en voorzien van een met pen geschreven handtekening. Een digitale handtekening accepteren wij niet. Alle rekeninghouders moeten het formulier ondertekenen. Mail het formulier vervolgens naar service@florius.nl. Je betaalt de maandtermijn altijd achteraf. Wij stellen de incasso in voor de laatste werkdag van de maand. Dat betekent dus dat wij het maandbedrag van mei op de laatste werkdag van mei van je rekening afschrijven. Op de laatste werkdag van de maand incasseert Florius jouw maandbedrag. Staat er op deze dag niet voldoende saldo op je rekening en hebben wij het maandbedrag niet kunnen incasseren? Maak dan je maandbedrag binnen 7 dagen handmatig over naar IBAN NL19 ABNA 0427 0935 46 onder vermelding van het leningnummer en de betreffende maand. Je ontvangt mogelijk nog wel een brief omdat er een achterstand is geregistreerd. Nee, er vindt 1 incassomoment plaats en dat is altijd op de laatste werkdag van de maand. Maak alsnog jouw maandbedrag handmatig over naar IBAN NL19 ABNA 0427 0935 46 onder vermelding van het leningnummer en de betreffende maand. Je ontvangt mogelijk nog wel een brief omdat er een achterstand is geregistreerd.
Heb je moeite om je hypotheek elke maand te betalen of verwacht je binnen 12 maanden een inkomensdaling waardoor je jouw hypotheek niet meer kan betalen? Neem dan contact op met het Florius Preventieteam. Zij denken graag met je mee over een oplossing.

De eerste keer dat je voor jouw hypotheek betaalt, schrijven we vaak een ander bedrag van je rekening dan het vaste maandbedrag dat je gaat betalen. Dit komt doordat je deze eerste keer voor 2 periodes tegelijk betaalt:

  • Een bedrag voor de periode vanaf de dag dat je bij de notaris je handtekening zette tot het einde van die maand. Voor deze periode betaal je alleen rente.
  • Een bedrag voor de eerste hele maand dat je jouw hypotheek hebt. Voor deze periode betaal je het hele maandbedrag, zoals je hierna elke maand gaat doen.

Bouwdepot

Een bouwdepot is een rekening waarmee je de (ver)bouw van je huis kan betalen. Deze rekening is onderdeel van de hypotheek. Het geld dat op de rekening van je bouwdepot staat, is een lening. Je krijgt rente over het geld in je bouwdepot. Deze is gelijk aan de rente die je betaalt voor je hypotheek. Bestaat je hypotheek uit meerdere leningdelen met verschillende rentes? Dan is de rente die je krijgt een gewogen gemiddelde van die rentes. Het geld dat je van de rekening afhaalt, betaal je ook weer een keer aan ons terug. Hoe je dit doet, hangt af van de hypotheek die je kiest. Een bouwdepot is een rekening waarmee je de (ver)bouw van je huis kan betalen. Deze rekening is onderdeel van de hypotheek. Het geld dat op de rekening van je bouwdepot staat, is een lening. Je krijgt rente over het geld in je bouwdepot. Deze is gelijk aan de rente die je betaalt voor je hypotheek. Bestaat je hypotheek uit meerdere leningdelen met verschillende rentes? Dan is de rente die je krijgt een gewogen gemiddelde van die rentes. Het geld dat je van de rekening afhaalt, betaal je ook weer een keer aan ons terug. Hoe je dit doet, hangt af van de hypotheek die je kiest. Bij een verbouwdepot wordt de rente altijd vergoed in het bouwdepot. Je krijgt de eerste 18 maanden een rentevergoeding over het bedrag in het bouwdepot. De rentevergoeding kan hierbij niet automatisch worden verrekend met de maandtermijn of worden uitbetaald naar jezelf. In het overzicht van je bouwdepot in mijnFlorius zie je jouw uitbetaalde declaraties. Hier staat welk bedrag er is uitbetaald, wat er aan rente is bijgeschreven en wat het resterende saldo in jouw bouwdepot is. Nee, wij betalen standaard uit op het IBAN-nummer waarvan ook jouw maandbedrag van de hypotheek afgeschreven wordt. Enige uitzondering hierop zijn nota’s van de hoofdaannemer bij nieuwbouw. De hoofdaannemer is de aannemer die in de aanneemovereenkomst staat genoemd. Hiervoor moet je een schriftelijk getekend verzoek indienen. Deze mail je vervolgens ter beoordeling naar service@florius.nl. Let op: dit is een eenmalig verzoek, een automatische maandelijkse uitbetaling is niet mogelijk. Dat is alleen mogelijk bij een nieuwbouwdepot. Als je dit wil, geef je dit door aan je adviseur.

Kosten die je kan declareren vanuit het bouwdepot moeten voldoen aan 2 eisen:

  1. Het gaat om een verbetering van de kwaliteit van de woning en hierdoor stijgt de woning in waarde
  2. De verbeteringen zitten vast aan de woning en je kan ze niet verwijderen bij verkoop van de woning

Wanneer keuren wij een declaratie in ieder geval af?

  • Offertes en handgeschreven bonnen
  • Als de nota geen duidelijke specificatie bevat, maar alleen een verwijzing naar een offerte
  • Als het declaratieformulier niet compleet en/of niet juist ingevuld is
  • Als de nota ouder is dan de datum waarop de offerte is uitgebracht
  • Als we niet de hele factuur of ordernota ontvangen

Heb je jouw declaratie ingediend via mijnFlorius of per post? En keuren wij de declaratie goed? Dan betalen wij meestal uit binnen 2 werkdagen. Heb je jouw declaratie ingediend met het declaratieformulier per mail? En keuren wij de declaratie goed? Dan betalen wij meestal uit binnen 5 werkdagen.

Let op: Je ziet de uitbetaling niet altijd dezelfde dag op de rekening. Afhankelijk van de bank is het geld binnen maximaal 2 dagen zichtbaar op je rekening.

Mail een gewijzigde verbouwspecificatie naar service@florius.nl. In deze gewijzigde verbouwspecificatie moet het volgende staan:

De nieuwe verbouwplannen

  • Wat de te verwachten kosten zijn voor deze plannen
  • De kostenposten die hetzelfde blijven

Wil je de energiebesparende voorzieningen op de verbouwspecificatie aanpassen? Dan kan dit alleen worden aangepast naar andere energiebesparende voorzieningen. Je kan bijvoorbeeld zonnepanelen niet wijzigen naar keukenapparatuur.

De totale kosten in de verbouwspecificatie moeten gelijk zijn aan de oude verbouwspecificatie. Deze verbouwspecificatie moet door de hypotheekhouder(s) schriftelijk ondertekend worden.

Mogelijk is jouw lening nog niet actief. Je kan dan wel alvast je declaraties indienen via het declaratieformulier. Zodra je lening actief is, kan je jouw declaraties indienen via mijnFlorius.

U ontvangt meer Florius-berichten voortaan digitaal

Let op: Heeft u een mijnFlorius-account en stond uw correspondentievoorkeur standaard op ‘post’? Voor u is er iets veranderd:
Ja, dat klopt. Vanaf week 7, 2024 ontvangt u het grootste deel van onze berichten voortaan digitaal, gewoon in uw mijnFlorius-berichtenbox. Dit betekent niet alleen meer gemak voor u, maar het bespaart jaarlijks ook veel papier. Ontvangt u hierna dan niks meer per post? Jawel. Berichten over bijvoorbeeld het einde van de economische looptijd van uw hypotheek, of over extra aflossen. Dit soort berichten ontvangt u nog per post. U mist dus niks. We vinden het belangrijk dat u zo goed mogelijk inzicht heeft in al uw hypotheekzaken. Dan helpt het wanneer u zoveel mogelijk informatie bij elkaar heeft staan, zoals uw hypotheekgegevens, uw persoonlijke gegevens en nu dus ook een groot deel van onze berichten. Daarnaast helpen we hiermee het klimaat een handje, doordat we jaarlijks minder papier hoeven te gebruiken.

Dit regelt u makkelijk zelf, in 3 stappen:

  1. Log in op mijnFlorius.
  2. Klik op ‘mijn profiel’.
  3. Onder ‘Persoonlijke gegevens’ vindt u naast ‘Correspondentievoorkeuren’ een knopje. Schuif dit van ‘Digitaal’ naar ‘Post’. Klik tot slot op 'Sla uw voorkeuren op'. En klaar!

U ontvangt uw berichten weer per post.

Ja, voor beide accounts moet u de correspondentievoorkeur aanpassen. Ja, dat klopt. Een aantal berichten ontvangt u zowel per post als digitaal in uw mijnFlorius-berichtenbox. Dit zijn berichten waarvan wij het belangrijk vinden dat u deze zeker ziet. Zo zorgen we ervoor dat u niks mist. Wij proberen zoveel mogelijk berichten digitaal naar uw mijnFlorius-berichtenbox te versturen. Maar een aantal berichten blijft u per post ontvangen. Dit zijn berichten waarvan wij het belangrijk vinden dat u deze zeker ziet. Zo zorgen we ervoor dat u niks mist. Ja, dat klopt. Voor nieuwe mijnFlorius-accounts zetten wij de correspondentievoorkeur standaard op ‘digitaal’. Nee, uw hypotheekadviseur krijgt nu niet ineens toegang tot de berichten die wij naar u versturen. Wel heeft uw adviseur inzicht in uw hypotheekgegevens, zodat hij met u mee kan kijken of uw huidige hypotheekvorm nog steeds bij u past. Dat was al zo, en blijft verder hetzelfde. Nee. Alleen de berichten die wij vanaf week 7, 2024 digitaal naar u verstuurd hebben, zijn te zien in uw mijnFlorius-berichtenbox. Alle berichten die u vóór die datum van ons per post ontvangen heeft, zijn niet zichtbaar in uw berichtenbox.

Meer informatie

Andere vraag?

Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Bel, mail of chat dan met ons. We helpen je graag.

Vraag over je saldo-opgave?

Elk jaar krijg je van ons een saldo-opgave met de belangrijkste gegevens over je hypotheek. Deze heb je nodig voor je belastingaangifte.

Een hypotheek die bij je past, nu en in de toekomst.

De hypotheken van Florius bewegen met je mee. Welke hypotheek past bij je? Vraag advies aan een onafhankelijk hypotheekadviseur.