Veelgestelde vragen

Algemene vragen

IBAN: NL19 ABNA 0427 0935 46 ten name van Florius te Amersfoort.

Ga naar mijnFlorius en klik op ‘Zelf regelen’. Vervolgens zie je alles dat je zelf kan regelen, netjes bij elkaar. Let op! Wil je iets wijzigen maar staat jouw hypotheek op 2 of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat je elkaar eerst machtigt. Je regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.

Je betaalt jouw maandtermijn altijd achteraf. Wij stellen de incasso in voor de laatste werkdag van de maand. Dat betekent dus dat wij het maandbedrag van mei op de laatste werkdag van mei van je rekening afschrijven.

Als wij jouw ingediende declaratie goedkeuren, betalen wij die binnen 5 werkdagen na indienen uit. Keuren wij je declaratie af? Dan ontvang je direct na afkeuring een brief in je mijnFlorius-berichtenbox met de afwijsreden. Heb je geen mijnFlorius-account? Dan ontvang je deze brief binnen enkele werkdagen per post.

Als de incasso niet is gelukt, kan je dit handmatig zelf overmaken naar IBAN NL19 ABNA 0427 0935 46. Vermeld daarbij je leningnummer en dat het gaat om de maandtermijn van de betreffende maand. De kans bestaat dat je nog een brief ontvangt van onze afdeling debiteuren, omdat er wel een achterstand is vastgesteld.

Is de waarde van je huis gestegen sinds je jouw hypotheek afsloot? Of heb je een deel van je hypotheek afgelost? Dan kan jouw hypotheek mogelijk naar een lagere risicoklasse, waardoor de risico-opslag en de rente die je betaalt ook omlaag kunnen gaan. Bij een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek is het aanpassen van je risicoklasse niet altijd voordelig.

Bekijk de mogelijkheden voor verlagen van je risicoklasse. Of neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Op de pagina Klimaatrisico's en je woning lees je wat de risico’s zijn van het veranderende weer voor je huis en waar je meer informatie kan vinden.

Saldo-opgave 2024

Jouw saldo-opgave over 2024 staat klaar in mijnFlorius. Deze heb je straks nodig voor je belastingaangifte.

Check je saldo-opgave

Ik ontvang ineens minder Florius-berichten per post, klopt dat?

Heb je een mijnFlorius-account en stond je correspondentievoorkeur standaard op ‘post’? Dan is er voor jou iets veranderd.

Het klopt dat je minder Florius-berichten per post ontvangt. Vanaf week 7-2024 krijg je het grootste deel van onze berichten voortaan namelijk digitaal, gewoon in je mijnFlorius-berichtenbox. Dit betekent niet alleen meer gemak voor jou, maar het bespaart jaarlijks ook veel papier. Ontvang je hierna dan niks meer per post? Jawel. Berichten over bijvoorbeeld het einde van de economische looptijd van je hypotheek of over extra aflossen. Dit soort berichten krijg je nog per post. Je mist dus niks.

Bekijk alle veelgestelde vragen

Vragen over aflossen

In mijnFlorius kan je met iDeal zelf jouw hypotheek aflossen. Klik op ‘Zelf regelen’ en kies onder ‘Aflossen’ of je 1 keer of maandelijks extra wil aflossen. Let op! Het is niet altijd mogelijk om een extra aflossing te doen. Dit is afhankelijk van je hypotheekvorm. Heb je een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek? Dan is extra aflossen ook niet altijd voordelig. Ook kan het fiscale gevolgen hebben. Neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Als je aflost met je eigen geld is dat altijd kosteloos. Eigen geld is geld dat niet is geleend. Denk aan een erfenis, schenking, loterij, uitkering uit een verzekering, spaargeld of een 'gouden handdruk'. Maar ook een deel van je salaris(verhoging), vakantiegeld of 13e maand is eigen geld.

Uiteraard kan je ook aflossen met geld dat niet gerekend wordt tot ‘eigen geld’, zoals een lening. Wel vragen wij daar in bepaalde gevallen een vergoeding voor. In de voorwaarden lees je welke gevallen dat zijn. 

Goed om te weten:

  • Als je extra aflost, kan je hypotheekrenteaftrek lager worden, doordat je minder hypotheekrente betaalt.
  • Heb je een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek? Dan is extra aflossen niet altijd voordelig. Neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Wij verwerken je extra aflossing zo snel mogelijk. Als je vandaag extra aflost, dan ontvang je binnen 5 werkdagen een overzicht met je nieuwe schuldrest. Vanaf dat moment zie je dit ook terug in mijnFlorius.

Hulp bij betalingsproblemen

Betalingsproblemen kunnen iedereen overkomen. We helpen je graag een oplossing te vinden.
Oplossingen bij betalingsproblemen

Vragen over rente

Je ontvangt 3 maanden voordat jouw rentevastperiode afloopt een brief en een bericht in mijnFlorius. Hierin lees je welke rentes en rentevastperioden we je voor je huidige hypotheek aanbieden en welke bedragen per maand hierbij horen. Je kan instemmen met het aanbod of een andere rentevastperiode kiezen. Op de renteherzieningsdatum wijzigt dan je rentepercentage zonder kosten.

Wil je al eerder het rentecontract aanpassen? Dan kan je mogelijk de rente afkopen of de rente middelen. Voor het eerder openbreken van het rentecontract betaal je wel een vergoeding. Bij renteafkoop betaal je die vergoeding in 1 keer. Bij rentemiddeling betaal je die vergoeding verspreid over de nieuwe rentevastperiode terug. Als renteafkoop en/of rentemiddeling gunstig voor je is, zie je de opties in mijnFlorius.
Wij bieden je standaard een nieuw rentepercentage aan dat hoort bij de rentevastperiode die je nu ook hebt. Stel dat jouw huidige rentevastperiode 10 jaar is, dan bieden wij op basis van de actuele rentestanden een nieuw rentepercentage voor een periode van 10 jaar aan. Op de laatste pagina van het aanbod zie je ook de percentages voor de andere rentevastperiodes. En in mijnFlorius hebben wij berekend wat je per maand gaat betalen als je voor zo’n andere rentevastperiode kiest. Keuze gemaakt? Dan bevestig je in mijnFlorius.

Let op! Staat je hypotheek op 2 of meer namen? Dan is het belangrijk dat je elkaar eerst machtigt om digitale keuzes en wijzigingen door te geven. Je regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.

Als wij geen reactie van je ontvangen vóór de datum dat je keuze bekend moet zijn, gaan we er vanuit dat je akkoord gaat met ons aanbod. Je ontvangt dan een bevestiging met de vastgestelde rente en rentevastperiode.

In de brief staat een datum vermeld waarop jouw keuze bij ons bekend moet zijn. Je kan jouw keuze op verschillende manieren aan ons doorgeven.

  • Per post: verstuur het ingevulde en ondertekende formulier naar:
    Florius
    Antwoordnummer 5000
    3800 WB Amersfoort
  • Per e-mail: scan het ingevulde en ondertekende formulier, of maak er een goede foto van, en mail deze naar service@florius.nl. Een digitale handtekening wordt niet geaccepteerd.
  • In mijnFlorius: bevestig jouw keuze in mijnFlorius.

Let op! Staat jouw hypotheek op twee of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat je elkaar eerst machtigt om digitale keuzes en wijzigingen door te geven. Je regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.


Contactgegevens

Adres

Correspondentieadres

Florius
Postbus 1700
3800 BS  AMERSFOORT

Ons mailadres is service@florius.nl

Klacht indienen

Wij willen graag dat je tevreden bent over onze dienstverlening. Toch loopt het soms anders. Dit vinden wij vervelend. Ben je niet tevreden over de dienstverlening van Florius? Laat ons weten wat je klacht is, dan zoeken we samen naar een passende oplossing.

Naar de klachtenregeling