• Home
  • Mijn situatie wijzigt
  • Hypotheek
  • Rente
  • Hypotheekadviseur
  • Service en Contact
Home Service en Contact

Service en Contact

Vragen over uw hypotheek tijdens corona?
Heeft u vragen over uw hypotheek of maakt u zich zorgen door de coronacrisis? Op onze corona nieuwspagina vindt u meer informatie.



Actuele informatie

Veelgestelde vragen

Wat is jullie rekeningnummer?

IBAN: NL19 ABNA 0427 0935 46 ten name van Florius te Amersfoort.

Hoe wijzig ik mijn gegevens in mijnFlorius?

Ga naar mijnFlorius en klik op ‘Zelf regelen’. Vervolgens ziet u alles dat u zelf kunt regelen, netjes bij elkaar. Let op! Wilt u iets wijzigen maar staat uw hypotheek op twee of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat u elkaar eerst machtigt. U regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.

Wanneer betaal ik mijn maandtermijn?

U betaalt uw maandtermijn altijd achteraf. Wij stellen de incasso in voor de laatste werkdag van de maand. Dat betekent dus dat wij het maandbedrag van mei op de laatste werkdag van mei van uw rekening afschrijven.

Wanneer wordt mijn ingediende declaratie uitbetaald?

Als wij uw ingediende declaratie goedkeuren, betalen wij die binnen 5 werkdagen na indienen uit. Keuren wij uw declaratie af? Dan ontvangt u direct na afkeuring een brief in uw mijnFlorius berichtenbox met daarin de afwijsreden. Heeft u geen mijnFlorius account? Dan ontvangt u deze brief binnen enkele werkdagen per post.

De automatische incasso is niet gelukt. Hoe moet ik het nu overmaken??

Als de incasso niet lukt, is dat natuurlijk vervelend voor u. In dat geval ontvangt u rond de 5e werkdag van de maand van ons een brief met het verzoek het bedrag zelf over te maken op IBAN: NL19 ABNA 0427 0935 46 ten name van Florius te Amersfoort. U mag het bedrag natuurlijk ook al overmaken zodra u zelf ontdekt dat de incasso is mislukt. Vermeld in de omschrijving altijd uw leningnummer en om welke periode het gaat.

Aflossen

Ik wil extra aflossen. Hoe werkt dat?

In mijnFlorius kunt u met iDeal zelf uw hypotheek aflossen. Klik op ‘Zelf regelen’ en kies onder ‘Aflossen’ of u één keer of maandelijks extra wil aflossen. Let op! Het is niet altijd mogelijk om een extra aflossing te doen. En heeft u een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek? Dan is extra aflossen ook niet altijd voordelig. Ook kan het fiscale gevolgen hebben. Neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Moet ik een vergoeding betalen als ik extra wil aflossen?

Als u aflost met uw eigen geld is dat altijd kosteloos. Eigen geld is geld dat niet is geleend. Denk aan een erfenis, schenking, loterij, uitkering uit een verzekering, spaargeld of een 'gouden handdruk'. Maar ook een deel van uw salaris(verhoging), vakantiegeld of dertiende maand zijn eigen geld.

Uiteraard kunt u ook aflossen met geld dat niet gerekend wordt tot ‘eigen geld’, zoals een lening. Wel vragen wij daar in bepaalde gevallen een vergoeding voor. In de voorwaarden leest u welke gevallen dat zijn.

Goed om te weten:

  • Als u extra aflost, kan uw hypotheekrenteaftrek lager worden, doordat u minder hypotheekrente betaalt.
  • Heeft u een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek? Dan is extra aflossen niet altijd voordelig. Neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.

Ik heb een extra aflossing gedaan, maar ik zie deze niet terug in mijnFlorius. Hoe snel wordt mijn aflossing verwerkt? En wanneer wordt mijn maandbedrag aangepast?

Wij verwerken uw extra aflossing zo snel mogelijk. Als u vandaag extra aflost, dan ontvangt u binnen 5 werkdagen een overzicht met uw nieuwe schuldrest. Vanaf dat moment ziet u dit ook terug in mijnFlorius.

Rente

Hoe kan ik mijn rente verlagen?

U ontvangt 3 maanden voordat uw rentevastperiode afloopt van ons een brief en een bericht in mijnFlorius. Hierin leest u welke rentes en rentevastperioden we u voor uw huidige hypotheek aanbieden en welke bedragen per maand hierbij horen. Dan kunt u instemmen met het aanbod of een andere rentevaste periode kiezen. Op de renteherzieningsdatum wijzigt dan uw rentepercentage zonder kosten.

Wilt u al eerder het rentecontract aanpassen? Dan kunt u mogelijk de rente afkopen of de rente middelen. Voor het eerder openbreken van het rentecontract betaalt u wel een vergoeding. Bij renteafkoop betaalt u die vergoeding in een keer. Bij rentemiddeling betaalt u die vergoeding verspreid over de nieuwe rentevaste periode terug. Als renteafkoop en/of rentemiddeling gunstig voor u is, dan ziet u de opties in mijnFlorius.

Ik heb een brief van jullie ontvangen over de renteherziening. Wat zijn mijn opties?

Wij bieden u standaard een nieuw rentepercentage aan dat hoort bij de rentevaste periode die u nu ook heeft.. Stel dat uw huidige rentevaste periode 10 jaar is, dan bieden wij op basis van de actuele rentestanden een nieuw rentepercentage voor een periode van 10 jaar aan. Op de laatste pagina van het aanbod ziet u ook de percentages voor de andere rentevaste periodes. En in mijnFlorius hebben wij berekend wat u per maand gaat betalen als u voor zo’n andere rentevaste periode zou kiezen. Keuze gemaakt? Dan kunt u bevestigen in mijnFlorius.

Let op! Staat uw hypotheek op twee of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat u elkaar eerst machtigt om digitale keuzes en wijzigingen door te geven. U regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.

Als wij geen reactie van u ontvangen vóór de datum dat uw keuze bekend moet zijn, dan gaan wij er vanuit dat u akkoord gaat met ons aanbod. U ontvangt dan een bevestiging met de vastgestelde rente en rentevaste periode.

Ik heb een brief van jullie ontvangen over de renteherziening. Wanneer moet ik mijn keuze uiterlijk doorgeven?

In de brief staat een datum vermeld waarop uw keuze bij ons bekend moet zijn. U kunt uw keuze op verschillende manieren aan ons doorgeven.

  • Per post: verstuur het ingevulde en ondertekende formulier naar:
    Florius
    Antwoordnummer 5000
    3800 WB Amersfoort
  • Per e-mail: scan het ingevulde en ondertekende formulier, of maak er een goede foto van, en e-mail deze naar service@florius.nl.
  • In mijnFlorius: bevestig uw keuze in mijnFlorius.

Let op! Staat uw hypotheek op twee of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat u elkaar eerst machtigt om digitale keuzes en wijzigingen door te geven. U regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.


Contact

We staan telefonisch voor je klaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Voor vragen over je overlijdensrisicoverzekering bel je met 033 - 750 46 50.

033 - 752 50 00
Florius Hypotheken
Bel mij terug

Meer contactopties

Chat met Florius Mail met Florius Florius op Facebook Florius op Twitter

Stuur een e-mail Naar service@florius.nl of via dit formulier

Uw bericht is verzonden. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.
Oeps, er is iets misgegaan. Probeer het nog eens.
Neem contact op met Florius

Veel gestelde vragen over aflossen 

Hoe helpt mijnFlorius mij bij een Aflossingsvrije Hypotheek?

In mijnFlorius kunt u de gegevens van uw hypotheek altijd bekijken, op uw computer, tablet of mobiel. U ziet er bijvoorbeeld hoe groot uw lening nog is, hoeveel rente u betaalt en u kunt er zelf iets regelen. Zoals een extra aflossing en direct uitrekenen hoeveel u dan minder per maand gaat betalen. Of betalingen doen vanuit uw bouwdepot. Alles makkelijk en binnen handbereik.

Kan ik bij de Aflossingsvrije Hypotheek van Florius extra aflossen, zonder een vergoeding te moeten betalen?

Met uw eigen geld· een schenking of erfenis · loterijprijs · spaargeld · een verzekering die uitkeert · een (onbelaste) gouden handdruk · salaris(verhoging), vakantiegeld of een dertiende maand kunt u bij Florius altijd extra aflossen, wanneer u maar wilt. Hier komen geen extra kosten bij. Als u extra aflost wordt uw lening lager en daardoor betaalt u minder rente. Zo bespaart u geld en heeft u minder kans op een restschuld.

Krijg ik hypotheekrenteaftrek bij de Aflossingsvrije Hypotheek?

Als u op dit moment een nieuwe Aflossingsvrije Hypotheek afsluit, krijgt u hiervoor geen hypotheekrenteaftrek. U krijgt wel hypotheekrenteaftrek als u al een Aflossingsvrije Hypotheek bij Florius of een andere aanbieder heeft. Dit blijft ook zo wanneer u uw Aflossingsvrije Hypotheek wilt oversluiten. U krijgt maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. 

Veel gestelde vragen over betalingen

Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen. Wat kan ik doen?

Als u uw hypotheek langere tijd niet betaalt, kan het gebeuren dat u uw huis moet verkopen om uw hypotheek terug te betalen. Deze situatie helpen we u graag voorkomen. Daarom zoeken we eerst graag samen met u naar een oplossing. Neem contact op met het Florius Preventieteam. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 21.00 uur. Ons telefoonnummer is 033 752 50 00. 

Wat kan ik doen om betalingsproblemen te voorkomen?

Bekijk de tips van onze budgetcoaches of neem contact op met het Florius Preventieteam. U kunt ook kijken of uw hypotheek goedkoper kan. 

Ik wil goedkoper wonen, maar niet verhuizen. Wat kan ik doen?

Vraag advies aan een onafhankelijk hypotheekadviseur. Hij zoekt voor u uit of u uw hypotheek kunt aanpassen en daardoor minder kunt betalen. Misschien kan uw risicoklasse wel omlaag of kunt u uw hypotheekrente verlagen.

Ik ben werkloos. Hoe gaat het nu verder met mijn hypotheek?

Dat hangt af van de periode dat u werkloos bent of zult blijven. Lees meer over wat u kunt doen als u werkloos bent geraakt.

Veel gestelde vragen over bouwdepot

Ik ga verhuizen. Wat gebeurt er met mijn hypotheek?

Als u gaat verhuizen kunt u een nieuwe hypotheek afsluiten. Soms kunt u gebruikmaken van de Florius Verhuisregeling. We bespreken uw mogelijkheden graag met u tijdens een vrijblijvend telefonisch Verhuisgesprek.Tijdens dit gesprek kunt u direct al uw vragen over verhuizen en hypotheken stellen aan onze verhuisexperts.

Wat gebeurt er bij de notaris?

U ondertekent 2 documenten bij de notaris:

  • de leveringsakte
  • de hypotheekakte

De leveringsakte is het bewijs voor de wet dat u de nieuwe eigenaar bent van de grond en de woning die gebouwd wordt. De hypotheekakte bevestigt dat u geld leent van ons en dat de lening bedoeld is voor het huis dat u koopt. Het huis is het onderpand voor de lening. 

Uit welke hypotheken kan ik kiezen als ik nieuwbouw koop?

U heeft bij ons de keuze uit 4 hypotheekvormen en 2 hypotheeksoorten. Het verschil tussen de 2 hypotheeksoorten is de periode tussen het moment dat u de hypotheekofferte van ons ontvangt en het moment dat u kunt verhuizen. Met de Florius Profijt twaalf Hypotheek kan deze periode tot wel 12 maanden duren. Deze hypotheek is er speciaal voor de koop van nieuwbouw of als u om een andere reden lang moet wachten tot u kunt verhuizen. Met de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek heeft u tot maximaal 6 maanden de tijd om te verhuizen.

Veel gestelde vragen over persoonlijke gegevens 

Waarom moet ik mijn gegevens delen met mijn adviseur?

Het is niet verplicht uw gegevens te delen met uw adviseur. Door inzicht te geven in uw actuele hypotheekgegevens, kan uw adviseur u sneller helpen en belangrijke momenten rond uw hypotheek in de gaten te houden. Uw adviseur kan bijvoorbeeld een wijziging voor u regelen als u uw gegevens heeft gedeeld.

. Waarom moet mijn partner ook toestemming geven?

Als uw hypotheek op twee namen staat, gaat het om persoonsgegevens van uzelf en uw partner. Daarom moet u allebei akkoord geven dat Florius deze gegevens deelt met uw adviseur. Overlegt u daarom eerst met uw partner of hij of zij akkoord is. Vervolgens kan een van u beiden daadwerkelijk toestemming geven.

Ik wil mijn gegevens niet delen met mijn adviseur, wat moet ik doen?

Via mijnFlorius kunt u aangeven dat u niet meer wilt dat Florius gegevens deelt met uw adviseur. De adviseur heeft dan per direct geen inzage meer in uw gegevens. U kunt dit ook telefonisch regelen, via 033 – 752 5000.

Wilt u later weer opnieuw gegevens delen of uw gegevens met een andere adviseur delen? Dan kunt dit zelf (weer) aangeven via mijnFlorius.

Kan ik mijn gegevens ook met een andere adviseur delen?

Ja, dit kan. Via mijnFlorius kunt u de keuze maken voor een andere adviseur. Wij raden u aan om eerst met uw nieuwe adviseur te bespreken wat hij voor u kan doen. Daarna kunt u Florius toestemming geven uw hypotheekgegevens te delen met de nieuwe adviseur..

Deelt Florius ook gegevens zonder toestemming?

Ja, er zijn gegevens die Florius mag delen zonder dat u hiervoor toestemming heeft gegeven. Bijvoorbeeld als we wettelijke verplicht zijn om bepaalde hypotheekgegevens te delen met de Belastingdienst. Ook kunnen er bijzondere situaties waarin het uit bijvoorbeeld zorgplicht gerechtvaardigd is klantgegevens te delen.

Ik zie in mijnFlorius al een adviseur staan. Heeft die toegang tot mijn gegevens?

Volgens onze gegevens heeft u uw lening afgesloten via deze adviseur. Of deze adviseur heeft namens u de laatste offerte voor een wijziging op uw lening aangevraagd. Dat betekent niet dat wij uw persoonsgegevens delen met deze adviseur. U moet ons daarvoor altijd toestemming geven.

Ik heb mijn gegevens gedeeld met adviseur A. Ik wil een wijziging aanvragen via adviseur B. Kan dat?

Nee, dat is niet mogelijk. Wij delen slechts gegevens met één adviseur. Voor het indienen van een wijziging moet u eerst de adviseur wijzigen van A naar B. Daarna kunt u ons toestemming geven om uw gegevens te delen met adviseur B.

Ik heb mijn gegevens gedeeld met adviseur A. Kan ik dan zelf een wijziging doorgeven via mijnFlorius?

Ja, dit is mogelijk. Het maakt niet uit of uw adviseur uw gegevens wel of niet kan inzien.

Hoe lang duurt het voordat de gegevens in mijnFlorius wijzigen?

De toestemming (of het intrekken daarvan) verwerken wij direct.

Ik heb mijn gegevens niet gedeeld met een adviseur. Kan een adviseur dan wel een wijziging voor mij doen?

Nee, dat is niet mogelijk. Een adviseur kan alleen een wijziging voor u aanvragen als hij uw gegevens kan inzien. U moet ons eerst toestemming geven om uw gegevens te delen met uw adviseur.

Veel gestelde vragen rente

Uw hypotheek aanpassen

De kans is groot dat er sinds de laatste keer dat u afspraken met ons maakte over uw hypotheekrente iets is veranderd in uw huishouden. Misschien heeft u een hoger salaris gekregen, geeft u minder geld uit per maand of gaat u binnenkort verhuizen of met pensioen. Past de hypotheek die u nu heeft dan nog wel bij uw situatie? Een goede vraag om over na te denken als de rentevastperiode afloopt.

Uw Aflossingsvrije Hypotheek aanpassen

Heeft u een Aflossingsvrije Hypotheek? Dan betaalt u uw hypotheek in een keer terug als uw hypotheek afloopt. Vaak is dit pas na 30 jaar. U betaalt dan in één keer een groot bedrag. Misschien betaalt u toch liever al eerder elke maand een deel van dat bedrag. U kunt ervoor kiezen om uw hypotheek over te sluiten naar een ander soort hypotheek, zoals een Lineaire of Annuïteiten Hypotheek, waarbij u elke maand een bedrag aflost. Het eindigen van uw rentevastperiode is een goed moment om hierover na te denken. Maar ook tijdens uw rentevastperiode kunt u uw Aflossingsvrije Hypotheek aanpassen.

Uw voorlopige teruggave aanpassen

Gaat u per maand meer of minder per maand betalen voor uw hypotheek? Dan verandert ook de hypotheekrenteaftrek waar u recht op heeft. Pas uw voorlopige teruggave aan bij de Belastingdienst.

Oversluiten naar Florius

Heeft u al een hypotheek bij een andere aanbieder en eindigt uw rentevastperiode daar? Dan kunt u zonder vergoeding overstappen naar Florius. Dit noemen we oversluiten. Bespreek met een onafhankelijk hypotheekadviseur welke hypotheek het beste bij u past en of oversluiten voor het einde van uw rentevastperiode voordelig voor u is. Vergelijk voor u oversluit ook de voorwaarden van verschillende hypotheken.

Zet inkomsten en uitgaven op een rij

Het kiezen van een nieuwe rentevastperiode is een mooi moment om uw inkomsten en uitgaven eens op een rij te zetten.Gebruik bijvoorbeeld het Nibud Persoonlijk Budgetadvies. 

Veel gestelde vragen over saldo-opgave

Er klopt iets niet op mijn saldo-opgave. Kan ik een nieuwe ontvangen?

Dat is helaas niet mogelijk. Wel kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week in mijnFlorius kijken voor de laatste gegevens van je hypotheek.

Hoe kan ik een kopie van een saldo-opgave opvragen?

Je kunt deze downloaden in mijnFlorius. Of vraag een kopie van je saldo-opgave op door ons een e-mail te sturen. 

Het verschil tussen mijn hypotheek op 1 januari en op 31 december is groter dan het bedrag dat ik heb afgelost. Hoe kan dit?

Extra aflossingen verwerken wij één keer per maand. Hierdoor betaal je vaak een aantal dagen te veel hypotheekrente. Het bedrag dat je te veel hebt betaald, ontvang je van ons terug als extra aflossing op je hypotheek.

Waarom staan er twee keer zoveel leningdelen op de saldo-opgave dan ik heb?

Dit kan komen doordat je in 2020 een nieuwe rentevastperiode of een nieuwe hypotheekvorm hebt gekozen. Je krijgt dan nieuwe leningdelen met nieuwe leningdeelnummers.

Ik heb mijn hypotheek helemaal afgelost, maar ik heb nu geen saldo-opgave ontvangen. Klopt dit?

Binnen drie maanden nadat je jouw hypotheek hebt afgelost, sturen wij je via de post een aflossingsnota en saldo-opgave. De gegevens van deze saldo-opgave kun je gebruiken voor het invullen van je belastingaangifte. Heb je jouw saldo-opgave niet ontvangen, of kun je deze niet meer vinden? Neem dan contact met ons op om een kopie te ontvangen.

Waar vind ik mijn saldo-opgaven van vorige jaren?

Je saldo-opgaven van 2019 en eerder vind je in het archief.

Veel gestelde vragen over hypotheken

Hoe weet ik welke van de twee hypotheken het beste bij mij past?

Dat hangt af van de tijd die u nodig heeft vanaf de datum die op onze hypotheekofferte staat, tot de datum dat u de hypotheekofferte bij de notaris zult ondertekenen. Bij een nieuwbouwwoning is deze periode vaak wat langer. Of bijvoorbeeld als u een bestaande woning koopt van mensen die zelf een nieuwbouwwoning kopen. Het duurt dan langer voordat de verkopende partij kan verhuizen. Uw onafhankelijk hypotheekadviseur helpt u bij uw keuze. Vind een adviseur bij u in de buurt.

Wat kost een Florius Profijt Hypotheek?

Uw onafhankelijk hypotheekadviseur zet voor u de kosten van de Florius Profijt Hypotheek voor u op een rij. Wat u voor uw hypotheek betaalt, hangt onder andere af van:

  • de hypotheekvorm: lineair, annuïtair, aflossingsvrij of bankspaar;
  • de hypotheekrente, rentevastperiode en risicoklasse;
  • hoelang de offerte geldig is;
  • het bedrag dat u leent.

U betaalt vaak een lagere rente voor de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek dan voor de Florius Profijt twaalf Hypotheek. U betaalt iets meer voor de Florius Profijt twaalf Hypotheek omdat u hierbij de mogelijkheid heeft om te verlengen tot maximaal 12 maanden. Bij de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek kan dit tot maximaal 6 maanden.

Wat gebeurt er als mijn hypotheek passeert bij de notaris?

Als uw hypotheek passeert, ondertekent u twee documenten bij de notaris:

  • de leveringsakte
  • de hypotheekakte

De leveringsakte is het bewijs voor de wet dat u de nieuwe eigenaar van het huis bent. De hypotheekakte bevestigt dat u geld leent van ons en dat de lening bedoeld is voor het huis dat u koopt. Het huis is het onderpand voor de lening. Sluit u alleen uw hypotheek over? Dan ondertekent u geen leveringsakte, maar alleen de hypotheekakte.

Waar vind ik de voorwaarden van de Florius Profijt Hypotheek?

Bekijk de voorwaarden van de Florius Profijt Hypotheek. 

Uw terugbelverzoek is verzonden. We nemen contact met u op.
Oeps, er is iets misgegaan. Probeer het later nog eens.
Telefoon
0wachtende(n) voor u
Chat
0wachtende(n) voor u
Social
E-mail
antwoord binnen 2 werkdagen

Correspondentieadres

Florius
Postbus 1700
3800 BS AMERSFOORT

Ons e-mailadres is service@florius.nl

Klacht indienen

Bent u ontevreden over de dienstverlening van Florius? Wij willen graag dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Toch loopt het soms anders. Dit vinden wij vervelend. Laat ons weten wat uw klacht is, dan zoeken we samen naar een passende oplossing.

Klachtenregeling
Wie is Florius?
Klanten over ons
Disclaimer
Privacyverklaring
Dienstverlening
Hypotheekvormen
Maximale hypotheek
Renteoverzicht
Mijn situatie wijzigt
Duurzaam wonen
mijnFlorius
Nieuwsbrief
Rentemail
Vind een adviseur
Verwachting hypotheekrente
Service en Contact
Formulieren
Klachtenregeling
Veelgestelde vragen
Zelf gegevens wijzigen
2021 | Algemene voorwaarden