Contact
We staan telefonisch voor je klaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Voor vragen over je overlijdensrisicoverzekering bel je met 033 - 750 46 50.
Ga naar mijnFlorius en klik op ‘Zelf regelen’. Vervolgens ziet u alles dat u zelf kunt regelen, netjes bij elkaar. Let op! Wilt u iets wijzigen maar staat uw hypotheek op twee of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat u elkaar eerst machtigt. U regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.
U betaalt uw maandtermijn altijd achteraf. Wij stellen de incasso in voor de laatste werkdag van de maand. Dat betekent dus dat wij het maandbedrag van mei op de laatste werkdag van mei van uw rekening afschrijven.
Als wij uw ingediende declaratie goedkeuren, betalen wij die binnen 5 werkdagen na indienen uit. Keuren wij uw declaratie af? Dan ontvangt u direct na afkeuring een brief in uw mijnFlorius berichtenbox met daarin de afwijsreden. Heeft u geen mijnFlorius account? Dan ontvangt u deze brief binnen enkele werkdagen per post.
Als de incasso niet lukt, is dat natuurlijk vervelend voor u. In dat geval ontvangt u rond de 5e werkdag van de maand van ons een brief met het verzoek het bedrag zelf over te maken op IBAN: NL19 ABNA 0427 0935 46 ten name van Florius te Amersfoort. U mag het bedrag natuurlijk ook al overmaken zodra u zelf ontdekt dat de incasso is mislukt. Vermeld in de omschrijving altijd uw leningnummer en om welke periode het gaat.
In mijnFlorius kunt u met iDeal zelf uw hypotheek aflossen. Klik op ‘Zelf regelen’ en kies onder ‘Aflossen’ of u één keer of maandelijks extra wil aflossen. Let op! Het is niet altijd mogelijk om een extra aflossing te doen. En heeft u een Spaar Hypotheek of Bankspaar Hypotheek? Dan is extra aflossen ook niet altijd voordelig. Ook kan het fiscale gevolgen hebben. Neem voor advies contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur.
Als u aflost met uw eigen geld is dat altijd kosteloos. Eigen geld is geld dat niet is geleend. Denk aan een erfenis, schenking, loterij, uitkering uit een verzekering, spaargeld of een 'gouden handdruk'. Maar ook een deel van uw salaris(verhoging), vakantiegeld of dertiende maand zijn eigen geld.
Uiteraard kunt u ook aflossen met geld dat niet gerekend wordt tot ‘eigen geld’, zoals een lening. Wel vragen wij daar in bepaalde gevallen een vergoeding voor. In de voorwaarden leest u welke gevallen dat zijn.
Goed om te weten:
Wij verwerken uw extra aflossing zo snel mogelijk. Als u vandaag extra aflost, dan ontvangt u binnen 5 werkdagen een overzicht met uw nieuwe schuldrest. Vanaf dat moment ziet u dit ook terug in mijnFlorius.
U ontvangt 3 maanden voordat uw rentevastperiode afloopt van ons een brief en een bericht in mijnFlorius. Hierin leest u welke rentes en rentevastperioden we u voor uw huidige hypotheek aanbieden en welke bedragen per maand hierbij horen. Dan kunt u instemmen met het aanbod of een andere rentevaste periode kiezen. Op de renteherzieningsdatum wijzigt dan uw rentepercentage zonder kosten.
Wilt u al eerder het rentecontract aanpassen? Dan kunt u mogelijk de rente afkopen of de rente middelen. Voor het eerder openbreken van het rentecontract betaalt u wel een vergoeding. Bij renteafkoop betaalt u die vergoeding in een keer. Bij rentemiddeling betaalt u die vergoeding verspreid over de nieuwe rentevaste periode terug. Als renteafkoop en/of rentemiddeling gunstig voor u is, dan ziet u de opties in mijnFlorius.
Wij bieden u standaard een nieuw rentepercentage aan dat hoort bij de rentevaste periode die u nu ook heeft.. Stel dat uw huidige rentevaste periode 10 jaar is, dan bieden wij op basis van de actuele rentestanden een nieuw rentepercentage voor een periode van 10 jaar aan. Op de laatste pagina van het aanbod ziet u ook de percentages voor de andere rentevaste periodes. En in mijnFlorius hebben wij berekend wat u per maand gaat betalen als u voor zo’n andere rentevaste periode zou kiezen. Keuze gemaakt? Dan kunt u bevestigen in mijnFlorius.
Let op! Staat uw hypotheek op twee of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat u elkaar eerst machtigt om digitale keuzes en wijzigingen door te geven. U regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.
Als wij geen reactie van u ontvangen vóór de datum dat uw keuze bekend moet zijn, dan gaan wij er vanuit dat u akkoord gaat met ons aanbod. U ontvangt dan een bevestiging met de vastgestelde rente en rentevaste periode.
In de brief staat een datum vermeld waarop uw keuze bij ons bekend moet zijn. U kunt uw keuze op verschillende manieren aan ons doorgeven.
Let op! Staat uw hypotheek op twee of meerdere namen? Dan is het belangrijk dat u elkaar eerst machtigt om digitale keuzes en wijzigingen door te geven. U regelt deze machtiging eenvoudig zelf in mijnFlorius. Klik onder ‘Zelf Regelen’ op ‘Mijn partner machtigen’ en volg de stappen.
We staan telefonisch voor je klaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Voor vragen over je overlijdensrisicoverzekering bel je met 033 - 750 46 50.
In mijnFlorius kunt u de gegevens van uw hypotheek altijd bekijken, op uw computer, tablet of mobiel. U ziet er bijvoorbeeld hoe groot uw lening nog is, hoeveel rente u betaalt en u kunt er zelf iets regelen. Zoals een extra aflossing en direct uitrekenen hoeveel u dan minder per maand gaat betalen. Of betalingen doen vanuit uw bouwdepot. Alles makkelijk en binnen handbereik.
Met uw eigen geld· een schenking of erfenis · loterijprijs · spaargeld · een verzekering die uitkeert · een (onbelaste) gouden handdruk · salaris(verhoging), vakantiegeld of een dertiende maand kunt u bij Florius altijd extra aflossen, wanneer u maar wilt. Hier komen geen extra kosten bij. Als u extra aflost wordt uw lening lager en daardoor betaalt u minder rente. Zo bespaart u geld en heeft u minder kans op een restschuld.
Als u op dit moment een nieuwe Aflossingsvrije Hypotheek afsluit, krijgt u hiervoor geen hypotheekrenteaftrek. U krijgt wel hypotheekrenteaftrek als u al een Aflossingsvrije Hypotheek bij Florius of een andere aanbieder heeft. Dit blijft ook zo wanneer u uw Aflossingsvrije Hypotheek wilt oversluiten. U krijgt maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek.
Als u uw hypotheek langere tijd niet betaalt, kan het gebeuren dat u uw huis moet verkopen om uw hypotheek terug te betalen. Deze situatie helpen we u graag voorkomen. Daarom zoeken we eerst graag samen met u naar een oplossing. Neem contact op met het Florius Preventieteam. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 21.00 uur. Ons telefoonnummer is 033 752 50 00.
Bekijk de tips van onze budgetcoaches of neem contact op met het Florius Preventieteam. U kunt ook kijken of uw hypotheek goedkoper kan.
Vraag advies aan een onafhankelijk hypotheekadviseur. Hij zoekt voor u uit of u uw hypotheek kunt aanpassen en daardoor minder kunt betalen. Misschien kan uw risicoklasse wel omlaag of kunt u uw hypotheekrente verlagen.
Dat hangt af van de periode dat u werkloos bent of zult blijven. Lees meer over wat u kunt doen als u werkloos bent geraakt.
Als u gaat verhuizen kunt u een nieuwe hypotheek afsluiten. Soms kunt u gebruikmaken van de Florius Verhuisregeling. We bespreken uw mogelijkheden graag met u tijdens een vrijblijvend telefonisch Verhuisgesprek.Tijdens dit gesprek kunt u direct al uw vragen over verhuizen en hypotheken stellen aan onze verhuisexperts.
U ondertekent 2 documenten bij de notaris:
De leveringsakte is het bewijs voor de wet dat u de nieuwe eigenaar bent van de grond en de woning die gebouwd wordt. De hypotheekakte bevestigt dat u geld leent van ons en dat de lening bedoeld is voor het huis dat u koopt. Het huis is het onderpand voor de lening.
U heeft bij ons de keuze uit 4 hypotheekvormen en 2 hypotheeksoorten. Het verschil tussen de 2 hypotheeksoorten is de periode tussen het moment dat u de hypotheekofferte van ons ontvangt en het moment dat u kunt verhuizen. Met de Florius Profijt twaalf Hypotheek kan deze periode tot wel 12 maanden duren. Deze hypotheek is er speciaal voor de koop van nieuwbouw of als u om een andere reden lang moet wachten tot u kunt verhuizen. Met de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek heeft u tot maximaal 6 maanden de tijd om te verhuizen.
Het is niet verplicht uw gegevens te delen met uw adviseur. Door inzicht te geven in uw actuele hypotheekgegevens, kan uw adviseur u sneller helpen en belangrijke momenten rond uw hypotheek in de gaten te houden. Uw adviseur kan bijvoorbeeld een wijziging voor u regelen als u uw gegevens heeft gedeeld.
Als uw hypotheek op twee namen staat, gaat het om persoonsgegevens van uzelf en uw partner. Daarom moet u allebei akkoord geven dat Florius deze gegevens deelt met uw adviseur. Overlegt u daarom eerst met uw partner of hij of zij akkoord is. Vervolgens kan een van u beiden daadwerkelijk toestemming geven.
Via mijnFlorius kunt u aangeven dat u niet meer wilt dat Florius gegevens deelt met uw adviseur. De adviseur heeft dan per direct geen inzage meer in uw gegevens. U kunt dit ook telefonisch regelen, via 033 – 752 5000.
Wilt u later weer opnieuw gegevens delen of uw gegevens met een andere adviseur delen? Dan kunt dit zelf (weer) aangeven via mijnFlorius.
Ja, dit kan. Via mijnFlorius kunt u de keuze maken voor een andere adviseur. Wij raden u aan om eerst met uw nieuwe adviseur te bespreken wat hij voor u kan doen. Daarna kunt u Florius toestemming geven uw hypotheekgegevens te delen met de nieuwe adviseur..
Ja, er zijn gegevens die Florius mag delen zonder dat u hiervoor toestemming heeft gegeven. Bijvoorbeeld als we wettelijke verplicht zijn om bepaalde hypotheekgegevens te delen met de Belastingdienst. Ook kunnen er bijzondere situaties waarin het uit bijvoorbeeld zorgplicht gerechtvaardigd is klantgegevens te delen.
Volgens onze gegevens heeft u uw lening afgesloten via deze adviseur. Of deze adviseur heeft namens u de laatste offerte voor een wijziging op uw lening aangevraagd. Dat betekent niet dat wij uw persoonsgegevens delen met deze adviseur. U moet ons daarvoor altijd toestemming geven.
Nee, dat is niet mogelijk. Wij delen slechts gegevens met één adviseur. Voor het indienen van een wijziging moet u eerst de adviseur wijzigen van A naar B. Daarna kunt u ons toestemming geven om uw gegevens te delen met adviseur B.
Ja, dit is mogelijk. Het maakt niet uit of uw adviseur uw gegevens wel of niet kan inzien.
De toestemming (of het intrekken daarvan) verwerken wij direct.
De kans is groot dat er sinds de laatste keer dat u afspraken met ons maakte over uw hypotheekrente iets is veranderd in uw huishouden. Misschien heeft u een hoger salaris gekregen, geeft u minder geld uit per maand of gaat u binnenkort verhuizen of met pensioen. Past de hypotheek die u nu heeft dan nog wel bij uw situatie? Een goede vraag om over na te denken als de rentevastperiode afloopt.
Heeft u een Aflossingsvrije Hypotheek? Dan betaalt u uw hypotheek in een keer terug als uw hypotheek afloopt. Vaak is dit pas na 30 jaar. U betaalt dan in één keer een groot bedrag. Misschien betaalt u toch liever al eerder elke maand een deel van dat bedrag. U kunt ervoor kiezen om uw hypotheek over te sluiten naar een ander soort hypotheek, zoals een Lineaire of Annuïteiten Hypotheek, waarbij u elke maand een bedrag aflost. Het eindigen van uw rentevastperiode is een goed moment om hierover na te denken. Maar ook tijdens uw rentevastperiode kunt u uw Aflossingsvrije Hypotheek aanpassen.
Gaat u per maand meer of minder per maand betalen voor uw hypotheek? Dan verandert ook de hypotheekrenteaftrek waar u recht op heeft. Pas uw voorlopige teruggave aan bij de Belastingdienst.
Heeft u al een hypotheek bij een andere aanbieder en eindigt uw rentevastperiode daar? Dan kunt u zonder vergoeding overstappen naar Florius. Dit noemen we oversluiten. Bespreek met een onafhankelijk hypotheekadviseur welke hypotheek het beste bij u past en of oversluiten voor het einde van uw rentevastperiode voordelig voor u is. Vergelijk voor u oversluit ook de voorwaarden van verschillende hypotheken.
Het kiezen van een nieuwe rentevastperiode is een mooi moment om uw inkomsten en uitgaven eens op een rij te zetten.Gebruik bijvoorbeeld het Nibud Persoonlijk Budgetadvies.
Dat is helaas niet mogelijk. Wel kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week in mijnFlorius kijken voor de laatste gegevens van je hypotheek.
Je kunt deze downloaden in mijnFlorius. Of vraag een kopie van je saldo-opgave op door ons een e-mail te sturen.
Extra aflossingen verwerken wij één keer per maand. Hierdoor betaal je vaak een aantal dagen te veel hypotheekrente. Het bedrag dat je te veel hebt betaald, ontvang je van ons terug als extra aflossing op je hypotheek.
Dit kan komen doordat je in 2020 een nieuwe rentevastperiode of een nieuwe hypotheekvorm hebt gekozen. Je krijgt dan nieuwe leningdelen met nieuwe leningdeelnummers.
Binnen drie maanden nadat je jouw hypotheek hebt afgelost, sturen wij je via de post een aflossingsnota en saldo-opgave. De gegevens van deze saldo-opgave kun je gebruiken voor het invullen van je belastingaangifte. Heb je jouw saldo-opgave niet ontvangen, of kun je deze niet meer vinden? Neem dan contact met ons op om een kopie te ontvangen.
Je saldo-opgaven van 2019 en eerder vind je in het archief.
Dat hangt af van de tijd die u nodig heeft vanaf de datum die op onze hypotheekofferte staat, tot de datum dat u de hypotheekofferte bij de notaris zult ondertekenen. Bij een nieuwbouwwoning is deze periode vaak wat langer. Of bijvoorbeeld als u een bestaande woning koopt van mensen die zelf een nieuwbouwwoning kopen. Het duurt dan langer voordat de verkopende partij kan verhuizen. Uw onafhankelijk hypotheekadviseur helpt u bij uw keuze. Vind een adviseur bij u in de buurt.
Uw onafhankelijk hypotheekadviseur zet voor u de kosten van de Florius Profijt Hypotheek voor u op een rij. Wat u voor uw hypotheek betaalt, hangt onder andere af van:
U betaalt vaak een lagere rente voor de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek dan voor de Florius Profijt twaalf Hypotheek. U betaalt iets meer voor de Florius Profijt twaalf Hypotheek omdat u hierbij de mogelijkheid heeft om te verlengen tot maximaal 12 maanden. Bij de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek kan dit tot maximaal 6 maanden.
Als uw hypotheek passeert, ondertekent u twee documenten bij de notaris:
De leveringsakte is het bewijs voor de wet dat u de nieuwe eigenaar van het huis bent. De hypotheekakte bevestigt dat u geld leent van ons en dat de lening bedoeld is voor het huis dat u koopt. Het huis is het onderpand voor de lening. Sluit u alleen uw hypotheek over? Dan ondertekent u geen leveringsakte, maar alleen de hypotheekakte.
Bekijk de voorwaarden van de Florius Profijt Hypotheek.
Bent u ontevreden over de dienstverlening van Florius? Wij willen graag dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Toch loopt het soms anders. Dit vinden wij vervelend. Laat ons weten wat uw klacht is, dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
Klachtenregeling